18. november 2017. Eugen. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
Quotes by TradingView
 

Polícia: V zime ohrozujú vodičov poľadovica aj aquaplaning

SITA SITA SITA  12.11.2016 12.11.2016  
 

Špecifické podmienky v zimnom období by chodci, cyklisti ani vodiči podľa polície nemali v žiadnom prípade podceniť.BRATISLAVA 12. novembra (WebNoviny.sk) – Medzi faktory, ktoré v zimnom období ohrozujú bezpečnosť cestnej premávky, patria podľa polície predovšetkým poľadovica a takzvaný aquaplaning.
Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa Prezídia Policajného zboru Denisa Baloghová, špecifické podmienky v tomto ročnom období by chodci, cyklisti ani vodiči nemali v žiadnom prípade podceniť. Hmla, dážď, či sneh predstavujú podľa polície mimoriadnu záťaž z hľadiska pozornosti, ale aj techniky jazdy motorových účastníkov cestnej premávky.
Odporúčame:

Dvojica napadla a okradla muža, hrozí im až osem rokov

Aquaplaning ovplyvňuje viacero faktorov

Pred rizikami aquaplaningu a poľadovice varuje aj znalec v odbore cestnej dopravy Milan Holéci. "Väčšie množstvo vody na povrchu vozovky vytvára podmienky na stratu smerovej a pozdĺžnej stability vozidla vplyvom aquaplaningu, to znamená straty kontaktu vozidla s vozovkou vplyvom vrstvy vody. Takýto jav môže nastať už pri rýchlostiach okolo 80 kilometrov za hodinu a viac na ktoromkoľvek povrchu a na ktoromkoľvek kolese vozidla," vysvetlil.
Aquaplaning je podľa Holéciho ovplyvnený viacerými faktormi, ako napríklad hmotnosť vozidla, pneumatiky, dezén pneumatík, sklon a povrch vozovky alebo technický stav náprav vozidla. "Znamená to, že v určitom prípade, napríklad pri pohybe vozidla rýchlosťou vyššou ako 80 kilometrov za hodinu za dažďa už pohyb nie je bezpečný, je to pohyb so zvýšeným rizikom," zdôraznil.

Poľadovica vzniká už pri minimálnom poklese teploty

Rizikovým prechodným javom na cestách je podľa Baloghovej aj poľadovica, ktorá vzniká už pri minimálnom poklese vonkajšej teploty. Za priaznivých podmienok sa podľa polície začína vrstva ľadu na vozovke tvoriť pri teplote 0 až mínus tri stupne Celzia.
"Takýto jav sa môže vyskytnúť v prípade tienistých miest alebo miest so zvýšenou vlhkosťou, ako napríklad údolia, mosty, cesty, tiež pozdĺž vodných tokov alebo priehrad. Rovnaký vplyv na zjazdnosť vozovky má aj vrstva mokrého blata na vozovke po prejazde poľnohospodárskych strojov. Za takýchto podmienok je nevyhnutné prispôsobiť jazdu stavu a povahe vozovky, poveternostným podmienkam a svojim schopnostiam," zdôraznila Baloghová. Polícia podľa nej v tejto súvislosti osobitne upozorňuje chodcov a cyklistov, aby si uvedomili, že brzdná dráha vozidla na mokrej, prípadne zasneženej vozovke je podstatne dlhšia, ako na suchej ceste, a to zvyšuje aj riziko vzniku kolízie, či nehody.
Zároveň policajti pripomínajú, že v záujme bezpečnej jazdy je vhodné riadiť sa niekoľkými zásadami. Medzi ne patrí napríklad plynulé rozbiehanie, dodržiavanie bezpečnej brzdnej vzdialenosti od iných vozidiel, brzdenie a zrýchľovanie pozvoľna, aby sa minimalizovalo riziko prekĺznutia a šmyku, prezutie zimných pneumatík včas alebo zapínanie stretávacích svetiel pre zníženej viditeľnosti.
Zdroj: WebNoviny.sk © SITA Všetky práva vyhradené.

Zdroj a foto: SITA

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow