18. október 2017. Lukáš. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Tridsiatnici sa menia. Bohatnú a žijú naplno

Unicredit Unicredit  4.10.2017 4.10.2017  

Túžia po vlastnom bývaní, jazdia vlastným autom, sporia, investujú a takmer každý druhý je spokojný so svojím príjmom. Súčasná generácia tridsiatnikov je však iná, ako tie predošlé. Stále síce vedia tvrdo pracovať a stále lipnú na tradičných veciach, sú však tiež plne online a neboja sa naplno si užívať život. Aj takto by sa dala popísať súčasná generácia 30+, ktorú sa rozhodla UniCredit Bank podrobnejšie preskúmať.

 

Dnešní tridsiatnici stoja na rázcestí. Na jednej strane sú tridsiatnici zodpovední a s financiami zaobchádzajú uvážene, zároveň však už fungujú plne online a od života chcú omnoho viac, než skôr bývalo v tomto veku zvykom. Súčasní tridsiatnici si ale s touto dilemou vedia poradiť.

Tridsiatnici sa majú dobre

Väčšina Slovákov medzi 30 a 39 rokom života sa dnes cíti finančne zabezpečená. „Takmer každý druhý uvádza, že mu z výplaty zostáva dosť na to, aby si mohol kúpiť čo potrebuje a ešte si k tomu niečo ušetriť. Pred dvoma rokmi to pritom tvrdila iba štvrtina z nich,“ približuje rozdiely medzi tridsiatnikmi dnes a pred dvoma rokmi Zuzana Ďuďáková, hovorkyňa UniCredit Bank.

Graf: Ako si generácia slovenských tridsiatníkov vystačí so svojimi prijímami

Okrem vlastnej usilovnosti a príležitostí, ktoré sa im ako jednej z prvých generácií po roku 1989 otvorili, k tomu samozrejme prispieva aj celkový rast ekonomiky a bohatstvo spoločnosti. Pravdou ale zostáva, že bez tvrdej práce by sa k svojej spokojnosti neprepracovali. Tridsiatnici sa práce neboja, na rozdiel od mladších miléniálov si však svoju kariéru omnoho viac plánujú. Chcú robiť to, čo ich baví, ale určite nechcú byť v práci od rána do večera. Svoj voľný čas si cenia nadovšetko.

Prvá generácia tridsiatnikov, ktorá sa nebojí naozaj investovať

Dnešní tridsiatnici myslia na svoju budúcnosť, takmer dvaja z troch Slovákoch v tomto veku si do budúcna aktívne sporí (64 %). Obrovský boom môžeme vidieť v prístupe k investíciám. „Súčasní tridsiatnici sú prvou slovenskou generáciou skutočných investorov. Zaujíma sa o ne sedem z desiatich tridsiatnikov, pričom z nich štvrtina aj pravidelne investuje. To je v absolútnych číslach skoro štvrť milióna ľudí.,“ popisuje nový trend Zuzana Ďuďáková.

Hypotéky letia, ale nie sú (dostupné) pre všetkých

Oproti mladšej generácii, ktorá žije zdieľanou ekonomikou a krátkodobými prenájmami čohokoľvek, chcú dnešní tridsiatnici veci stále skôr vlastniť. A tak aj hypotéku považujú za výhodnejšie riešenie na vlastné bývanie, než dlhodobé prenájmy. Aj keď tvoria len zhruba 17 % populácie, predstavujú väčšinu hypotekárneho trhu – 6 z 10 tridsiatnikov už má bývanie vyriešené a mnoho z nich práve s pomocou hypotekárneho úveru. Jasne sa tak ukazuje, že vlastný domov je pre túto generáciu na prvom mieste. „Bude zaujímavé sledovať, ako sa s nástupom novej generácie bude tento trend aj s ohľadom na meniaci sa trh hypoték vyvíjať“, hovorí Zuzana Ďuďáková. Pätnásť percent z generácie 30+ hovorí, že si hypotéku nemôžu dovoliť.

Auto na prenájom – trend budúcnosti?

Hoci je operatívny leasing pre generáciu 30+ lákavý, v drvivej väčšine auto chcú stále skôr vlastniť, než si ho prenajímať. „Auto je pre tridsiatnikov stále dôležité, dá sa povedať, že pre niektorých je dokonca statusovou záležitosťou,“ komentuje vlastníctvo auta Zuzana Ďuďáková. Väčšina tridsiatnikov (60 %) si auto chce kúpiť do osobného vlastníctva. „Rastie však skupina tých, ktorí auto vnímajú len ako pracovný nástroj alebo dopravný prostriedok. Chcú s ním mať čo najmenšie starosti a volia operatívny leasing – v UniCredit Leasing dnes operatívny leasing tvorí až osem z desiatich leasingových zmlúv u nefiremných klientov,“ dodáva Ďuďáková.

Infografika: Ako žijú dnešní tridsiatnici

Tridsiatnici sú šikovní

Tridsiatnici držia krok s dobou a po vzore mladšej generácie žijú plne online. Cez internet vybavujú spotrebiteľské pôžičky či refinancujú hypotéky, rovnakým spôsobom si zriaďujú aj bežný účet. O hypotéku by po internete požiadala alebo by takú možnosť zvážila celá tretina Slovákov – tridsiatnikov (35 %).*

Finančná gramotnosť sa im vypláca aj v riešení otázok okamžitej spotreby. Ako jedna z mála generácií sa aj navzdory svojmu relatívnemu bohatstvu neboja siahnuť po rôznych formách pôžičky. „Jedná sa o generáciu, ktorá sa vie na bankovom a finančnom trhu orientovať. Vďaka získaným znalostiam či informáciám od priateľov veľmi dobre vedia, že množstvo vecí sa oplatí financovať úverom. Takmer každý tretí z nich tak má spotrebiteľskú pôžičku, kontokorent alebo kreditnú kartu,“ vysvetľuje chovanie tridsiatnikov Zuzana Ďuďáková. Kreditnú kartu má dnes viac než tretina tridsiatnikov (34 %).*

Vedia žiť

Generácia dnešných tridsiatnikov je zodpovedná a vo svojich financiách má jasno. Vyšší príjem, ktorému dnešná doba napomáha, prispieva k ich väčšiemu sebavedomiu a tým aj menším obavám o život po štyridsiatke. „Oproti svojim predchodcom sa o svoju budúcnosť rozhodne boja menej. Ak sme v našom staršom prieskume v roku 2012 popisovali českých tridsiatnikov ako budúcich milionárov, tí súčasní v Čechách aj na Slovensku sa tak snažia žiť už dnes. Otázkou však zostáva, či im našliapané tempo vydrží rovnako, ako súčasný ekonomický vývoj,“ uzatvára Zuzana Ďuďáková

Informácie o prieskume

Informácie v štúdii Generácia 30+ vychádzajú z prieskumu spoločnosti Ipsos z septembra 2017 na vzorke 525 Slovákov vo veku 30 až 39 rokov a vlastných dát banky UniCredit Bank.

*Data z medzigeneračnej štúdie z roku 2015

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow