25. máj 2019. Urban. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
Quotes by TradingView
 

Automobilový trh budú akcelerovať nové modely a služby

Juraj Púchlo Juraj Púchlo Juraj Púchlo  17.9.2013 17.9.2013  

Rok 2013 považuje pre značku za kľúčový. Vývoj trhu s automobilmi sleduje s optimizmom a otvorene hovorí o oživení a akcelerácii, ktorú potiahnu nové modely. Modely vyvinuté na základe skutočných želaní a potrieb klientov. Sám prikladá rovnaký význam nekompromisnej kvalite áut aj kvalite servisu a popredajných zákazníckych služieb. Konateľ ŠKODA AUTO Slovensko, s. r. o., Ing. Karel Sklenář.

 

Na akom vozidle v súčasnosti jazdíte?

Prednosť dávam vozidlám s pohonom všetkých kolies, najradšej mám SUV. Užívam si jazdu s naším modelom Yeti, ktorý je agilný a všestranný. Už sa teším na jeho modernizovanú verziu, ktorá bude mať svetovú premiéru na medzinárodnom autosalóne vo Frankfurte nad Mohanom. Za volantom trávim naozaj veľa času, a preto na dlhšie trate využívam našu vlajkovú loď, model Superb Combi vo verzii Laurin & Klement. Poskytuje mi všetko, čo môže človek od auta chcieť – maximálnu bezpečnosť, komfort aj výkon. Priznám sa však, že vyskúšam každý nový model značky ŠKODA, ktorý príde na náš trh.

Automobilky už dlhšie hľadajú nové cesty, ako dosiahnuť predkrízové čísla. Mnohé to už nedokázali – príkladom je krach kedysi automobilovej veľmoci, mesta Detroit. Aký je váš názor na súčasnú situáciu a kde vidíte možnosti rozhýbania trhu?

Ako ste naznačili, situácia naozaj nie je jednoduchá, pomery na trhu kopírujú celkovú ekonomickú situáciu, ktorá do výraznej miery ovplyvňuje kúpnu silu obyvateľstva. Je nemysliteľné, aby automobilové odvetvie nereflektovalo ekonomickú realitu. Spotrebiteľské správanie sa mení a my musíme našim zákazníkom ponúkať autá a služby, o ktoré majú záujem. Možno to znie ako klišé, no úspešní budú naozaj tí, ktorí budú pozorne načúvať potrebám svojich zákazníkov a prispôsobia im portfólio produktov a služieb. Ako príklad uvediem náš nový model Rapid Spaceback, ktorým vstupujeme do veľmi silného a žiadaného segmentu kompaktných hatchbackov. Ak sa pozriete na posledné čísla rastu ekonomík vo svete, vyspelá Európa spolu s Amerikou zaznamenávajú mierne oživenie. Sme preto rovnako mierne optimistickí smerom do budúcnosti, aj keď celková ekonomická situácia nie je a dlho nebude ako v predkrízových rokoch.

Ako vnímate situáciu na trhoch, kam sa vaše značky vyvážajú, práve z pohľadu tržieb? Čo všetko sa premieta do hospodárskych výsledkov firmy pri medziročnom porovnaní?

Ako som už spomínal, ekonomická realita nepustí, navyše naše výsledky sú ovplyvnené masívnou modelovou ofenzívou. Napriek generačnej obmene našich kľúčových modelov, ktorá je spojená s nižším objemom výroby, sme dosiahli solídne výsledky. Aj keď medziročne sme v prvom polroku v ukazovateľoch mierne klesli. Na druhej strane nás potešili čísla za mesiac jún, kedy sme celosvetovo zaznamenali druhé najvyššie predaje v celej histórii značky. V týchto časoch však považujeme za veľmi dôležité investície, ktoré nám poskytnú dobrú východiskovú pozíciu do budúcnosti. V rámci prebiehajúcej modelovej ofenzívy vzrástli investície za rovnaké obdobie o viac ako 22 %. V druhom polroku chceme posilniť predaj novými modelmi a klásť dôraz na čo najdôslednejšiu nákladovú disciplínu. Prvým signálom sú výborné výsledky z trhov v západnej Európe, kde v prvých siedmich mesiacoch roka 2013 vzrástol podiel značky na viac ako 3 %. ŠKODA si tiež upevňuje trhové podiely aj v centrálnej a východnej Európe. Teší nás, že naše nové modely zákazníci prijali s nadšením, čoho dôkazom je celosvetový nárast objednávok.

Ako a čím súperí tradičná značka s ázijskými automobilkami vrátane tých, ktoré vyrábajú vozidlá na Slovensku a v Českej republike?

Na Slovensku dlhodobo potvrdzujeme pozíciu trhového lídra, a to nielen čo sa týka predaja, ale aj vnímania a vzťahu k značke. V prvom rade je to tradíciou, no zároveň aj spoľahlivosťou a kvalitou našich vozidiel. Na vrchole sa nám darí udržať aj vďaka našej najhustejšej sieti predajných a servisných miest, ktorá nám umožňuje byť zákazníkom takpovediac na skok, nech sú kdekoľvek. Nejde však iba o produkciu a predaj vozidiel. Kľúčovú úlohu zohráva aj vysoká kvalita popredajných služieb. Tu je ŠKODA tradične veľmi silná a špičkové služby sú pre nás rovnako dôležité ako kvalita samotných vozidiel. Konkurenciu vnímam racionálne, je žiadaná v každej sfére nášho života a zároveň nás núti neustále sa zlepšovať. Napriek všeobecne nepriaznivej ekonomickej situácii nezľavujeme zo svojich ambícií, práve naopak, chceme byť lídrom vo všetkom, čo robíme. Či už sú to automobily spĺňajúce náročné požiadavky doby, kvalitný servis alebo špičkové služby. Sme presvedčení, že kvalita sa vždy presadí a ponúkne nám pevnú pozíciu do budúcnosti.

Pristavme sa najprv u servisov. Slabá kúpyschopnosť a relatívne starý autopark Slovákov nahrávajú rôznym neautorizovaným servisom, „garážovým opravárom“ a „jednochlapovým firmám“. Ako vnímate situáciu vy z pohľadu importéra a so sieťou zmluvných autorizovaných servisov?

To je výborná otázka. S autami je to ako s inými značkovými výrobkami – chcete si byť istí, že dostanú len tú najlepšiu starostlivosť. Stopercentne preto odporúčam uprednostniť autorizované servisy. Tie garantujú profesionálnu prehliadku automobilu podľa najnovších smerníc a pokynov výrobcu, použitie ŠKODA Originálnych dielcov a príslušenstva a celkovo vyššiu kvalitu za porovnateľnú cenu. A práve pri cene by som sa rád zastavil, pretože toto tabu je v nás hlboko zakorenené. Autorizované servisy zaručujú maximálnu transparentnosť a garantujú presný počet hodín na jednotlivé úkony. Ten vám neautorizovaný servis nezaručí, a preto sme vo finále v mnohých prípadoch cenovo porovnateľní. Zákazník by preto nemal riskovať nedostatočnú kontrolu na základe úspory niekoľkých eur. Pre zákazníkov sme pripravili výhodné servisné balíky, ktoré zabezpečia ich vozidlu nielen kráľovskú starostlivosť, ale znamenajú aj výborné riešenie pre tých, ktorí chcú zefektívniť a stransparentniť svoje výdavky. Nové servisné balíky ŠKODA pokryjú náklady spojené s výrobcom predpísanou údržbou a výmenou komponentov, ktoré podliehajú bežnému opotrebeniu pri každodennej prevádzke vozidla. Navyše našim zákazníkom ponúkame v participujúcich autorizovaných servisoch aj náhradné vozidlo.

„Možno to znie ako klišé, no úspešní budú naozaj tí, ktorí budú pozorne načúvať potrebám svojich zákazníkov a prispôsobia im portfólio produktov a služieb. “

Nakoľko významnú klientelu tvoria flotiloví zákazníci? Aké sú tendencie vývoja vrátane požiadaviek klientov v tomto segmente? Môžete spomenúť aj významné akvizície realizované v tomto roku?

Firemní zákazníci sú pre nás rovnako dôležití ako tí retailoví. Tomu zodpovedá aj náš starostlivý prístup a profesionálne služby. V apríli tohto roka sme uviedli novinku v podobe Fleetových centier, ktoré predstavujú ešte vyšší stupeň starostlivosti o našich firemných zákazníkov. Prinášajú nové riešenia pri tvorbe, modernizácii a prevádzke firemnej flotily. Ponúkajú, okrem mimoriadnych cenových zvýhodnení vozidiel, aj starostlivosť počas celého obdobia ich využívania, výhodné financovanie, poistenie u zmluvných partnerov a prístupný servis v najširšej sieti autorizovaných servisov. Aktuálne služby ponúka už sedem Fleetových centier. Tento koncept sa nám mimoriadne osvedčil, preto ho budeme ďalej rozvíjať. V súčasnej situácii tak posilňujeme našu pozíciu profesionálneho partnera firiem a poskytujeme im ďalší nástroj na optimalizáciu ich nákladov a zabezpečenie mobility.

Čím sa líši komunikácia značky s retailovým a flotilovým klientom? Aké sú odozvy na tradičnú komunikáciu, oslablo citeľne napríklad výstavníctvo? Využívate aj nové médiá či sociálne siete?

Obidvom segmentom dávame rovnakú váhu, z tohto pohľadu sa komunikácia a hodnoty vôbec nelíšia. Samozrejme, každý segment má svoje špecifiká a vyžaduje iné služby. Kým v retaile sa snažíme o presne cielenú B2C komunikáciu, založenú na jednotlivých modelových radoch, vo fleete využívame okrem B2C aj B2B komunikáciu. Tak ako vo všetkých oblastiach, aj v komunikácii dôsledne sledujeme KPI, a snažíme sa teda komunikovať čo najefektívnejšie. Výstavníctvo je pre nás naďalej dôležitým prvkom v komunikácii, a to nielen so zákazníkmi, ale aj s odbornou verejnosťou. Poskytuje nám jedinečnú možnosť interaktívnej komunikácie so zákazníkmi s okamžitou spätnou väzbou. Ako moderná značka, samozrejme, využívame aj nové médiá, dokonca pri Facebooku si dovolím povedať, že sme priekopníkmi. Facebook všeobecne nie je predajným kanálom, my sme však našli spôsob, ako ho využiť aj na predaj. Osvedčila sa nám pravidelná Last Minute akcia. V rámci nej ponúkame zákazníkom prostredníctvom našej fanúšikovskej stránky skladové a predvádzacie vozidlá značky ŠKODA s atraktívnymi cenovými zvýhodneniami. Tento rok sme prostredníctvom akcie Last Minute predali už 250 vozidiel.

„Lepšie je byť perfektným mechanikom ako zlým doktorom alebo ekonómom.“

Máte aj vy svoj osobný profil, napr. LinkedIn? Nakoľko využívate modernú techniku pre komunikáciu s klientmi a obchodnými partnermi?

Priznám sa, že pri všetkých pracovných i rodinných povinnostiach nie som veľmi aktívny na sociálnych sieťach. Jedným dychom však dodávam, že v rámci prehľadu pozorne sledujem fanúšikovský profil ŠKODA na Facebooku, ako aj aktivity konkurencie. Čo sa týka techniky, prezradím, že si ma už dávnejšie získal Apple, alebo aj iPhone, bez ktorého si bežný deň ani neviem predstaviť či najnovšie iPad, v ktorého spoločnosti dokážem aj relaxovať.

„Dôležité je stanoviť si dlhodobé ciele, a tým sa ľahšie prekoná aj krátkodobý neúspech.“

Ste v súkromí a v práci skôr konzervatívny alebo naopak „early adopter“, priaznivec technologických noviniek?

Súčasná doba a pracovné tempo ma čiastočne aj nútia radiť sa medzi „early adopters“ a najnovšie technologické vychytávky skutočne využívam. Verím, že aj v očiach mojich detí budem patriť ešte nejaký ten čas do tejto skupiny a konzervativizmus bude prichádzať iba veľmi pozvoľne (smiech). Na druhej strane, zobrať do ruky dobrú knihu má pre mňa stále väčšie čaro, ako prečítať si ju na čítačke či tablete.

Môžete si dovoliť vypnúť telefón a e-maily na niekoľko dní? Kde a ako relaxujete?

Usilovne sa to učím, ale budem úprimný, nie vždy je to možné. Pre mňa je najväčším relaxom, keď môžem byť so svojou rodinou, deťmi. Milujem prírodu, a keď si spolu vyrazíme napríklad na výlet na bicykloch, je to pre mňa raj na zemi. Tak v Česku, ako aj tu na Slovensku je toľko krásnych miest, že všetky asi nie je možné prejsť, no mám v pláne to skúsiť.

Aké sú vaše osobné aj pracovné očakávania pre rok 2014?

Z osobného hľadiska si želám iba zdravie, všetko ostatné môžete ovplyvniť, keďže som presvedčený, že vždy máte na výber. Pracovné očakávanie je jasné, som tu preto, aby značka s okrídleným šípom bola na Slovensku stále číslom jedna, a aby sme napĺňali naše odvážne ambície do budúcnosti. Máme na to všetky predpoklady, som optimista.

Otázka k podnikateľskému sektoru: Máte osvedčenú radu/y pre začínajúcich i terajších podnikateľov ako dosiahnuť úspech?

Úspech dosiahnete iba vtedy, keď to, čo robíte, robíte s láskou a nasledujete svoje sny a ciele. Obrazne povedané, lepšie je byť perfektným mechanikom ako zlým doktorom alebo ekonómom. Zároveň je dôležité stanoviť si dlhodobé ciele, a tým sa ľahšie prekoná aj krátkodobý neúspech. V neposlednom rade odporúčam brať si príklad od tých úspešných. A tu nehovorím len o Stevenovi Jobsovi, ktorý bol geniálnym biznismenom a vizionárom. Vzor môžeme nájsť aj u ľudí z nášho okolia, ktorí dokázali vybudovať úspešnú firmu, udržať ju a rozvíjať.

Ďakujeme za rozhovor.

Foto: archív K. Sklenář

Životopis

Ing. Karel Sklenář vyštudoval Katedru Motorových a koľajových vozidiel na vysokej škole ČVUT v Prahe. Svoju pracovnú kariéru začal v roku 1991 v ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi ako odborný referent a neskôr koordinátor marketingových a produktových stratégií a projektov v oblasti zavádzania nových modelov. V roku 1997 prešiel na pozíciu vedúceho výrobkového marketingu značky ŠKODA, kde sa okrem iného podieľal na príprave a zavedení prvých generácií dnešných bestsellerov ŠKODA Fabia, Octavia a Superb. Skúsenosti z produkt marketingu si priniesol aj zo spoločnosti Volkswagen AG v nemeckom Wolfsburgu, kde v rokoch 2005 – 2007 zastával pozíciu vedúceho projektov luxusných vozidiel. Následne po návrate do ŠKODA AUTO v Mladej Boleslavi mal do roku 2012, ako vedúci predajného regiónu, na starosti medzinárodný predaj predovšetkým na trhoch západnej Európy. Má rád prírodu, kde trávi voľný čas so svojou rodinou.

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow