22. august 2017. Tichomír. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Facebookoví kovboji na finančnom trhu

NextFuture  11.4.2017 11.4.2017  

Stalo sa Vám už niekedy, že Vás prostredníctvom sociálnych sietí oslovil cudzí človek ? Vyhliadol si Vás, naštudoval si Váš profil a položil niekoľko základných otázok: či pracujete ešte stále v tej istej spoločnosti, ako ste spokojný a či si môžete nezáväzne vymeniť informácie. Formou citátov slávnych alebo výrokov bohatých ľudí v statusoch sa prezentuje sa ako sčítaný, študovaný odborník, manažér a podnikateľ hľadajúci tím profesionálov k sebe do biznisu.

Kto je však tento človek v skutočnosti ? Koho by som mal nasledovať ? Kto bude mojím vzorom v informáciách, v kariére, v podnikaní či v zarábaní peňazí?  Dnes nám médiá dovoľujú viac ako kedykoľvek predtým. Identita sa dá prispôsobiť „požiadavkám trhu“ a je preto čoraz náročnejšie odhaliť pravú tvár náborára. Osvedčenou metódou je položiť pár základných otázok a vypýtať si odporúčania. Ako dlho vykonávate túto profesiu ? Prečo by som vás mal nasledovať ? Aký je váš čistý mesačný príjem ? Koľko máte klientov ? V koľkých spoločnostiach ste už pôsobili ? Vo väčšine prípadov v tomto bode komunikácia končí, prípadne príde ešte záchranné koleso vo forme ponuky lepšieho zárobku či jednorazovej vstupnej odmeny.  Najčastejšie sa už nikto neozve. Na prípadnom osobnom stretnutí stretnete reprezentatívny typ človeka s výbornými komunikačnými zručnosťami a „s chuťou sa učiť a spoznávať nových ľudí“. Žiaľ, žiadna profesionalita v obore, minimálne skúsenosti na finančnom trhu, krátka, bezvýznamná kariéra častokrát u viacerých spoločností. Tieto fakty sú prevážené dravosťou a nezdravým egom s prísľubom rýchlych peňazí. Čo z toho vyplýva ? Na trhu sa nám objavujú novodobí manažéri, fluktuanti, alebo jednoducho „kovboji“, ktorí dostali manažérsku alebo riaditeľskú pozíciu bez skúseností a bez dostatočnej odbornosti. Náborári, ktorí si nevedia vychovať vlastných obchodníkov, preto oslovujú konkurenčné siete a skúšajú všetky presvedčovacie nástroje. Miesto reálnych argumentov v prospech požadovanej zmeny spoločnosti väčšinou pracujú s polopravdami, hmlistými informáciami a začierňujú konkurenciu v rozpore s etickými princípmi podnikania. Môžeme sem zahrnúť aj tzv. „generáciu Y“.  Je charakteristická priaznivým postojom ku komunikáciám, médiám a digitálnym  technológiám, majú vysoké platové očakávania,  nemajú problém „skákať“ z jednej pracovnej pozície na druhú, až kým nenájdu takú prácu, ktorá im vyhovuje. Nemajú morálne hodnoty a tam, kde práve platia najviac, sa cítia najlepšie. Nemajú problém  otáčať kabáty pravidelne, podľa aktuálnej ponuky na trhu, žiadna lojalita. Reálne výsledky minimálne, preto je jednoduchšie „ukradnúť“ hotovú štruktúru a rovno zarábať na výkone iných. Sociálne siete sú pre túto generáciu veľmi obľúbeným nástrojom recruitingu. Je to problém, ktorý hraničí s tzv. „prostitúciou v biznise“. Po počiatočnom „darovaní“ manažérskych pozícií prichádza vytriezvenie a vychádza pravda von: „keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú".  Skutočnosť je málokedy taká ružová ako pri nábore a ľudia po neúspechu z priveľkých očakávaní zostávajú sklamaní, frustrovaní a negatívne naladení k profesii finančného agenta. Našťastie, percento manažérov bez etických zásad, alebo ako niektorí hovoria -„facebookových kovbojov“, či „MLM prostitútov“ - nie  je až tak vysoké. Stačia však na to, aby pokazili meno profesii, ktorá je viac ako dôležitá pri zastupovaní klientov na finančnom trhu a pri zvyšovaní ich životnej úrovne či finančnej gramotnosti.

Etika v podnikaní by mala byť samozrejmosťou. Rovnako záujmy klienta by mali byť nadradené osobným úžitkom sprostredkovateľa. Profesionálny prístup ku klientovi nie je len o odborných vedomostiach, ale aj o morálnych hodnotách a ľudskosti, ktoré dávajú základ dlhodobému úspechu. Etika je jedinečnou a výlučne ľudskou záležitosťou a je všade prítomná. Spôsob, akým sa ľudia prezentujú, hovorí o tom, ako si cenia samých seba a ako si vážia ostatných. Každý jednotlivec tvorí túto vizitku a cez jednotlivcov je každá profesia navonok vnímaná. Biznis si treba chrániť. Hovorí sa – dominuj – nasleduj – skonči. Žiaden úspešný a slávny biznismen vo svojich výrokoch neodporúča – podplať, ukradni, využi, oklam...

Ak by sa všetky subjekty na finančnom trhu správali eticky a dodržiavali by sme staré dobré gentlemanské princípy, profesia finančného agenta by sa prestala považovať za „prácu agenta s teplou vodou“. Vrátila by sa profesionalita, uznanie a dôvera do finančného sprostredkovania. Veríme, že pripravované legislatívne kroky na finančnom trhu pomôžu vytlačiť z trhu „novodobých kovbojov“ a naopak podporia etiku a zdravý konkurenčný boj.

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow