21. jún 2018. Alojz. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
Quotes by TradingView
 

Michal Král – Online projektom chýba špičková starostlivosť o klientov

Juraj Púchlo Juraj Púchlo Juraj Púchlo  3.7.2013 3.7.2013  

Vidieť ho na rôznych fórach, odborných i študentských konferenciách, Jelly Meetingoch aj v debatách o online trendoch v televízii. Hoci sa pohybuje vo „virtuálnom biznise“, ktorý je charakteristický neformálnosťou a uvoľnenosťou, vystupuje ako dôstojný a kultivovaný mentor nastupujúcej generácie podnikateľov. Úspešný mladý podnikateľ vždy s úprimným úsmevom na tvári – aj to je Michal Král.

 

Pomerne veľa času venujete vzdelávaniu podnikateľov a študentov. Dokonca máte vlastnú edukačnú aktivitu vo vlastných priestoroch firmy. Nie je to tak trocha výchova konkurencie?

Áno, sám viem, ako veľmi mi chýbalo know-how na začiatku podnikania a osobne považujem vzdelávanie za hlavný motor inovácií a zvyšovania konkurencieschopnosti firiem a ľudí. Práve náš segment často dopláca na nedostatok know-how, a preto množstvo e-shopov a celkovo online projektov končí často veľkým sklamaním. Cestou k zlepšeniu je práve kvalitné vzdelávanie a pochopenie základných princípov podnikania a online marketingu.

V našom segmente som cítil veľkú potrebu pomôcť našim klientom a partnerom zlepšiť sa v jednotlivých oblastiach online podnikania, a preto sme si vymysleli projekt Pricemania Academy. Tento vzdelávací program vás prevedie všetkými oblasťami online podnikania a konečným výsledkom by mali byť úspešné a ziskové firmy pripravené na expanziu do zahraničia. Program sa stretol s veľkým záujmom a okrem workshopov pripravujeme ďalšie vzdelávacie formáty.

 


 

 

„Cestou k zlepšeniu je kvalitné vzdelávanie a pochopenie základných princípov podnikania.“

 

 


 

 

Ako vnímate práve úlohu štátu pri podpore domáceho podnikania? Zdá sa totiž, že najväčšiu podporu i mediálny ohlas získavajú hlavne nadnárodné korporácie výrobného charakteru.

 

Mám pocit, že podpora i záujem štátu sú slabé. Naopak, prijímajú sa zákony a novely, ktoré podnikateľské prostredie úplne zbytočne komplikujú. Aj kvôli tomu sme oproti zahraničiu stále veľmi pozadu, nielen čo sa týka podpory podnikateľov. Sú tu isté náznaky posunov k lepšiemu. Vzniká viac start-upov, organizujú sa odborné fóra pre začínajúcich podnikateľov a otvárajú sa možnosti na vzájomnú výmenu myšlienok a spoluprácu pri zaujímavých projektoch. V zahraničí sú bežné celé inkubátory a technologické parky, veď spomeňme len Silicon Valley, ktoré sústreďuje špičkové mozgy a produkuje inovácie.

Slovensko si všímajú i globálne online giganty. Svoje zastúpenie tu má Google aj Amazon, sú tu certifikovaní partneri pre Facebook. Všetci komunikujú priamo s centrálami v USA. Ide aj z vášho pohľadu o tzv. glokalizáciu, teda globalizáciu a lokalizáciu zároveň? Alebo je to dané špecifikami online biznisu, ktorý je sám globálny?

Myslím, že je to dané tým, že mladí Slováci majú vo svete ako zamestnanci veľmi dobré meno. Špeciálne sa to týka technických smerov a takisto jazykovej vybavenosti. A to v kombinácii so stále relatívne nízkymi platovými požiadavkami oproti zahraničiu dáva pre nadnárodné firmy kľúčové argumenty pre otvorenie pobočiek a centrál práve na Slovensku. Podľa mňa je však škoda, že práve kvalitní ľudia nerobia viac v perspektívnych slovenských firmách, prípadne sa radšej nepustia do vlastného podnikania, hoci na to často majú ideálne predpoklady.

 


 

 

„Je škoda, že kvalitní ľudia nerobia viac v perspektívnych slovenských firmách, prípadne sa radšej nepustia do vlastného podnikania.“

 

 


 

 

Existujú nejaké základné pravidlá ako vybudovať ziskový online biznis? Ako sa to podarilo a darí Pricemania.sk?

 

Ako pri každom podnikaní, veľmi dôležitá je idea a príprava na samotné podnikanie. Bez kvalitne pripraveného biznis plánu, žiaľ, väčšina projektov končí veľkým sklamaním. Analýza trhu, vlastných silných a slabých stránok, analýza konkurencie, to by mala byť štandardná súčasť prípravnej fázy. Ak máte kvalitný produkt a nájdete si svoj trh, je veľmi dôležité neustále inovovať, učiť sa a komunikovať so zákazníkmi. Práve špičková starostlivosť o klientov je to, čo veľa online projektom chýba a nespokojný zákazník na internete tak veľmi ľahko prechádza ku konkurencii. V online prostredí je zároveň oveľa ťažšie vybudovať si lojálnych zákazníkov ako v prostredí offline, keďže ponuka je extrémne široká a konkurencia je na „jedno kliknutie“ od vás. Pre úspech a rozvoj projektu sú, samozrejme, veľmi kľúčoví ľudia a chémia v tíme. Ak má tím efektívne fungovať, vyžaduje si to skutočne kvalitné riadenie, alebo skôr vedenie tak, aby každý plnil svoje úlohy a spoločne sme sa dopracovali k vytúženému cieľu. Ja som si vždy zakladal na maximálne otvorenej a transparentnej komunikácii, či už s kolegami, alebo rovnako aj s klientmi a partnermi. To je podľa mňa základ pre dlhodobé budovanie korektných vzťahov, čo je na takom malom trhu, akým je Slovensko, mimoriadne dôležité.

 


 

 

„Dôležité je neustále inovovať, učiť sa a komunikovať so zákazníkmi.“

 

 


 

 

Čo vás naučil pobyt v Amerike? Ako tam funguje online biznis?

 

Work & Travel pobyty v USA ma naučili v prvom rade postarať sa sám o seba a nestratiť sa vo veľkom svete. Taktiež vďaka pozíciám, na ktorých som pracoval, som sa výrazne zdokonalil v angličtine, za čo som doteraz veľmi vďačný. Čo sa týka podnikania, hoci vtedy som to tak ešte nevnímal, americký trh bol a stále je v online biznise jednoznačne o niekoľko rokov napred oproti Európe a Slovensku. Práve preto som už v roku 2002 prvýkrát použil porovnávač cien pred nákupom v internetových obchodoch a vďaka nim som ušetril kopec času a peňazí. Svojou veľkosťou, ale rovnako aj konkurenčným prostredím, je americký trh zrejme neporovnateľný oproti zvyšku sveta.

Michal Král

Rád cestujete. Všímate si okrem kultúry a gastronómie i podnikateľské prostredie a biznis modely? Inšpirovalo vás za posledné obdobie niečo, čo ste aplikovali aj na Slovensku?

V minulosti som absolvoval niekoľko road tripov po Severnej Amerike, ale ostatné roky sa pravidelne pohybujem po Ázii. Tieto krajiny ma nikdy neprestávajú fascinovať svojou rozmanitosťou, kultúrou, tradíciami, jedlom, ale hlavne ľuďmi, ktorí sú priateľskejší a usmievavejší ako snáď nikde inde vo svete. Z biznis hľadiska ma na Ázii vždy fascinuje dokonalá znalosť trhu miestnych podnikateľov, a tak nikdy nemusíte akýkoľvek typ služby hľadať, všetko si nájde vás. Či už je to preprava, ubytovanie, stravovanie, výlety, zábava, stačí sa prejsť po ulici a hneď vás oslovia desiatky miestnych, ktorí vám ponúkajú svoje služby. Málo vídaná je taktiež ich neodbytnosť, pre ktorých nie, nikdy neznamená nie a nikdy sa nevzdávajú, aby si vás získali. Tu sa majú čo učiť aj slovenskí obchodníci, ktorým práve nezlomná vytrvalosť z mojich skúseností často chýba.

 


 

 

„Na Ázii ma fascinuje to, že nikdy nemusíte akýkoľvek typ služby hľadať. Všetky si nájdu vás.“

 

 


 

 

Je pravdou, že „ítečkari“ sú neformálni ľudia, ktorí majú takpovediac zvláštny módny vkus? Je to bežné i v zahraničí?

 

Bežný dresscode je skutočne voľnejší. Nemusíme nosiť nepohodlné obleky a viazanky. Samozrejme, keď sme účastníkmi alebo spíkrami na konferencii, alebo ideme na dôležité stretnutie, zvolíme zväčša oblek. Osobne sa snažím vo firme vytvárať priateľské, takmer rodinné prostredie, preto preferujem tykanie a neformálnu atmosféru. V zahraničí v online biznise je to ešte bežnejšie a práve šéfovia najväčších online firiem bez problémov fungujú v neformálnom oblečení a vzťahoch bez ohľadu na okolnosti.

Kto je vaším vzorom v online biznise zo svetových lídrov a domácich podnikateľov? Koho máte medzi priateľmi na Facebooku a koho „nasledujete“ na Twitteri?

Osobne sa veľmi rád inšpirujem príbehmi úspešných globálnych online firiem ako Google, Facebook, Amazon, eBay, ktorých zakladateľom sa skutočne podarilo zmeniť svet, v ktorom fungujeme. Študujem ako literatúru, tak aj Twitter, blogy, e-booky, videá a ďalšie vzdelávacie formáty firiem a ľudí, o ktorých viem, že sú špičkami v daných oblastiach a od ktorých sa máme stále čo učiť. A hoci je to časovo náročné, snažím sa byť na všetkých dôležitých konferenciách, workshopoch, seminároch a stretávam sa s odborníkmi a podnikateľmi v online biznise.

V opačnom garde: Pre koho ste vzorom vy? Komu sa snažíte byť vzorom a prečo?

Verím, že náš príbeh a to čo robíme, môže byť inšpiráciou pre mladých ľudí, pre nastupujúcu generáciu, ktorá, verím, má možnosť už skutočne dobrovoľne si vybrať cestu a oblasť, v ktorej bude pôsobiť. Považujem za dôležité mladým študentom hovoriť o tom, že sú aj iné možnosti ako „istota“ zamestnania s vysokoškolským diplomom vo vitríne. Podnikanie však určite nie je pre každého, preto je dôležité zistiť čím skôr, čo vás baví a napĺňa a tomu sa ďalej v živote venovať. Nie je naozaj nič horšie, ako keď polovicu života strávite vykonávaním práce, ku ktorej nemáte vzťah. Len pokiaľ sa stane vaša práca zároveň vaším hobby, dokážete v nej byť najlepší a dať do nej skutočne to najlepšie z vás.

 


 

 

„Sú aj iné možnosti ako „istota“ zamestnania s vysokoškolským diplomom vo vitríne.“

 

 


 

 

Kde vidíte budúcnosť online podnikania? Ako ho ovplyvní meniace sa zákaznícke správanie a mobilné technológie?

 

Osobne vnímam dva prúdy. Jeden prináša inovácie, napríklad smartfóny a tablety, ktoré menia návyky ľudí a pretvárajú celé odvetvia, najmä komunikáciu a médiá. Vlastne i Next Future je online magazín, čo bolo ešte pred niekoľkými rokmi takmer nepredstaviteľné. Druhý prúd prináša zánik niektorých segmentov, napríklad klasické telefóny sa vytrácajú a tablety s ultrabookmi vytláčajú netbooky. Spolu s technológiami sa mení aj zákazník. Nedávno začal používať sociálne médiá, dnes sa mu páčia mobilné aplikácie a o rok, dva bude používateľom napr. internetu v tzv. smart televízoroch. Zákazníci viac dôverujú e-commerce, viac nakupujú na internete a platia bezhotovostne. K tomu sa snažíme prispieť aj my publikovaním v nezávislých rebríčkoch odborných magazínov, označením SAEC – bezpečný nákup alebo Pricemania – Overený obchod a recenziami samotných zákazníkov. Odporúčam pozorne sledovať trendy, vzdelávať sa a byť vždy o krok napred.

Životopis

Zakladateľ a CEO Pricemania.sk, Michal Král
Michal vyštudoval manažment na Ekonomickej unverzite v Bratislave. Praktické skúsenosti nadobudol počas pobytu v Amerike. Ako dvadsaťšesťročný založil vlastný portál pre porovnávanie cien a kvality e-shopov, ktorý aktuálne porovnáva ceny viac ako 4 000 e-shopov. Pricemania.sk funguje od roku 2007. V roku 2011 získal titul Mladý inovatívny podnikateľ. Na základe skúseností zo zahraničia založil vlastnú vzdelávaciu platformu pre začínajúcich podnikateľov v online prostredí s názvom Pricemania Academy.

Foto : Pricemania.sk

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow