21. jún 2018. Alojz. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
Quotes by TradingView
 

Naša hodnota je v ľuďoch – v zamestnancoch a zákazníkoch

NextFuture NextFuture NextFuture  22.8.2013 22.8.2013  

Ľudia, ktorí stoja za úspešnými internetovými firmami, zväčša môžu bez obáv chodiť v dave. Ich tváre a mená poznajú len nemnohí. Ak práve nedosiahnu celosvetový úspech Facebooku alebo Googla, stále sú to v dave anonymní Zuckerberg, Brin alebo Page. Slovensko je síce malá krajina, no keď sa povie ZlavaDna.sk, už aj mimo online biznis, spája sa s ňou jedna tvár a jedno meno. Zdenko Hoschek.

 

Ako spomínate na svoje začiatky? Bolo ťažké vstúpiť do podnikania, hoci aj do etablovanej firmy?

Stál som pred rozhodnutím, či podnikať popri zamestnaní alebo naplno. Určite by sa mi inak začínalo s obrovským vstupným kapitálom alebo investorom, čo však nebol môj prípad. Smer a ideu mi napokon ukázal kamarát Peter Paška. Dlho som zvažoval, som skôr človek, ktorý potrebuje konkrétne čísla a výsledky. Chcel som však realizovať nápady, mať ako podnikateľ určitú autonómiu, slobodu v rozhodovaní. Páči sa mi, ak moje myšlienky nadchnú aj ostatných a najväčšou satisfakciou je, ak sa projekt stane užitočným pre našich zákazníkov.

„Najväčšou satisfakciou je, ak sa projekt stane užitočným pre našich zákazníkov.“

Vaše meno sa spája najmä s portálom ZlavaDna.sk. Ktoré ďalšie projekty spoločnosti vás najviac inšpirovali a prečo?

Spočiatku sme rozvíjali koncept portálov Nakupovat.sk a Relaxovat.sk. Už vtedy sme vymysleli systém zliav a výhod pre používateľov portálov. Napríklad zamestnanci bánk a veľkých IT firiem, ktorí vlastnili zákaznícku kartu, mohli využívať zľavu na služby v niektorých zazmluvnených prevádzkach. Rozmýšľali sme v malom, orientovali sa na malé podniky a prevádzky, ako boli reštaurácie, relaxačné a ubytovacie zariadenia a obchody. Skúšali sme stále niečo nové, zaujímavé, aby sme používateľom zjednodušili život a ušetrili peniaze. Presne tieto vlastnosti má portál Obedovat.sk – človek si rýchlo nájde ponuky reštaurácií v okolí vrátane obedového menu.

Z akej pozície začínala ZlavaDna.sk a kde je dnes? Neboli ste prví na Slovensku...

Ako som spomínal, so zľavami a benefitmi sme koketovali už od roku 2011. Zvyknutí na „slovenské pomery“, sme si nevedeli predstaviť, že by podniky na Slovensku boli ochotné ponúknuť zľavu napríklad 60 %. Situácia na trhu nás presvedčila, že je to možné. S lacným nakúpeným prvým kódom stránky, sme ju dokázali spustiť v rekordnom čase troch mesiacov. Sústredili sme sa na vývoj portálu „in house“, vlastnými silami, veľa sme investovali do kvalitných programátorov a obchodníkov. Aj prvé zisky putovali na réžiu, inovácie a do rozširovania záberu portálu. Bolo to finančne náročné a hektické obdobie. Využili sme synergiu ostatných portálov v portfóliu, najmä Obedovat.sk a KamNaPivo.sk a ich klientelu. Už prvá spätná väzba bola pozitívna a aj prvá zľavová ponuka sa kompletne vypredala. Zrealizovali sme možno väčší obrat ako niektoré malé portály za celé svoje fungovanie na Slovensku a, pravdupovediac, úspech nás prekvapil. Biznisu veľmi pomohlo to, že zľavu ponúkala známa sieť pizzerií Pizza Mizza. ZlavaDna.sk dnes predá priemerne 2 000 kupónov denne, mesačný obrat je okolo milióna eur. Celkovo sme predali už viac ako 1,5 milióna kupónov a ľuďom ušetrili viac ako 23 miliónov eur.

„Celkovo sme predali už viac ako 1,5 milióna kupónov a ľuďom ušetrili viac ako 23 miliónov eur.“

Okrem Bratislavy už ste aj v iných mestách. Zvykajú si ľudia a firmy z celého Slovenska na zľavy, vyhľadávajú ich?

Začínali sme najprv v Bratislave s jasnou víziou rozbehnúť portál aj vo všetkých krajských mestách a postupne aj v menších mestách. Samozrejme, nebolo to ľahké, no dnes, keď je ZlavaDna.sk už dosť známa, je situácia lepšia aj v malých mestách. Ľudia si zvykajú nakupovať niektoré produkty a tovary cez internet, pretože v menších mestách nie sú dostupné alebo sú tam drahé. Firmy pochopili, že vďaka zľavovým portálom dokážu vykryť tzv. hluché obdobia (napr. hotely), alebo si vytvoriť bázu zákazníkov. Je to pre ne marketingový a obchodný nástroj. Zľavový biznis je mimoriadne dynamický, živelný a konkurenčný. Tým, že internet je transparentné médium, všade sú kontakty, jednak pre zákazníkov, jednak pre obchodníkov od konkurencie. Veríme si a podarilo sa nám preniknúť aj na český trh, kde sme založili portál SlevaDne.cz. Dnes v Prahe pracuje takmer päťdesiat ľudí, pričom sa starajú aj o portál LuchTime.cz – obdobu Obedovat.sk, ktorá je jednotkou v Českej republike. Lunchtime.cz sme odkúpili v marci v roku 2012.

„Aj ľudia v malých obciach si zvykajú nakupovať niektoré produkty a tovary cez internet.“

Aké faktory vyvolávajú potrebu meniť dizajn, funkcie a ako často je vhodné redizajnovať weby?

Portfólio stránok sme zjednotili pod jeden dizajn naposledy pred pár rokmi. Internetový biznis začínajú ovplyvňovať mobilné technológie, tablety, ale napríklad aj operačné systémy alebo HTML5. Všetky tieto trendy musíme sledovať a prispôsobovať sa im, vrátane dizajnu a funkcií stránok. Napríklad sme zistili, že až 60 % mužov si otvára náš denný newsletter práve z mobilu. Preto sme aj spustili aplikáciu pre smartfóny a plánujeme zmeny na stránke Obedovat.sk. Drvivú väčšinu zmien používateľ nevidí, no pocíti ju. Napríklad aj bežné online služby pri niekoľkonásobne vyššom používaní, ako je obvyklá kapacita, dokážu urobiť to, čo sa stalo niektorým klientom offline. Neodhadli kapacitu reštaurácie a dodávateľov a odrazu mali vypredané tony mäsa a hektolitre piva. My sme dlho riešili bankové transakcie. Kvôli komfortu zákazníkov je možné platiť cez internetbanking rôznych bánk, čo znamená mať účty v týchto bankách. Pri počte niekoľko desiatok tisíc transakcií mesačne už bolo nutné celý proces zautomatizovať. Vďaka našim šikovným programátorom sa nám to po mesiacoch práce podarilo. Dnes celý finančný tok riadia dvaja ľudia a systém.

Zmeny a veľké projekty sú väčšinou náročné na počet človekohodín. Koľko ľudí momentálne tvorí Creative Web a aká je spolupráca v tíme?

Dynamický rast biznisu sa premietol aj do rastu spoločnosti. Pôvodne pätnásťčlenný tím má dnes vyše osemdesiat kmeňových zamestnancov. Hovorím vyše, lebo stále budujeme organizačnú štruktúru a jednotlivé tímy. Naša hodnota sa skrýva v ľuďoch. Veľa dáme pri prijímaní nových kolegov na odporúčania a dôveru. Snažili sme sa aj na ich základe obklopiť kvalitnými, schopnými ľuďmi, ktorí sú ochotní sa stále učiť, lebo aj my sa stále učíme. Učíme sa nastavovať procesy, prenikať do manažmentu a marketingu. Zakladáme si na transparentnosti a vytváraní dôvery voči našim klientom. Spoločné úsilie nás stmeľuje, podnikáme veľa teambuildingových aktivít a takmer vždy pri tom aj nepriamo testujeme zľavy uverejnené na ZlavaDna.sk. Sú to rôzne športové aktivity a gastro ponuky. Naposledy sme takto napríklad hrali curling.

Čo vy osobne považujete za vlastnosti, ktoré by mal mať „váš človek“ v tíme a podnikateľ?

V prvom rade je to ochota niečo robiť, posúvať sa vpred. Platí staré známe, že kto nič nerobí, nič nepokazí. Ale ani nezíska. Druhou vlastnosťou je húževnatosť, vytrvalosť. Pustiť sa do niečoho a začať na tom intenzívne „makať“. Je to jeden z dôležitých predpokladov úspechu. Nuž a ďalšími atribútmi sú transparentnosť, poctivosť a chuť učiť sa. Mne osobne veľmi pomáhajú stretnutia a diskusie s ľuďmi z biznisu. Často riešia podobné problémy ako my a vieme tak zdieľať skúsenosti, učiť sa navzájom. Všeobecné recepty, ani zaručené pravidlá úspechu pre každého, neexistujú. Existujú návody a príklady, ktorými je možné sa riadiť v tej-ktorej situácii. Páči sa mi napríklad model Google, ktorý podporuje množstvo projektov aj mimo pracovnej doby zamestnancov. Hoci z desiatky uspeje možno jeden projekt, návratnosť investícií sa vykompenzuje aj do tých zvyšných.

„Pomáhajú nám stretnutia a diskusie s ľuďmi z biznisu. Riešia podobné problémy ako my, učíme sa navzájom.“

Ste špecifickým príkladom podnikateľa, ktorý začínal relatívne neskoro, ale dosiahli ste za krátky čas významné úspechy. Bude mať podobný priebeh aj váš odchod z biznisu do „dôchodku“? Kde sa vidíte o päť či desať rokov?

Odchod do dôchodku určite neplánujem (smiech). Je pravdou, že som troška „netypický“ podnikateľ, ktorý začínal takmer v tridsiatke, pričom niektorí začínajú už popri škole, resp. po skončení školy. Mňa a môj tím práca baví, určite sa v najbližšom horizonte nechystáme firmu predať a užívať si dôchodok. Naopak, plánujeme expanziu a akvizície. Pracujeme napríklad na posilnení synergií portálov LunchTime.cz a Obedovat.sk. Stále hľadáme nové výzvy, nové projekty a nových ľudí do tímu.

Spomínali ste, že online biznis je rýchly, konkurenčný a často na hrane rentability. Pri čom regenerujete a relaxujete, čo vás dokáže „nakopnúť“?

Počas, nazvime to bežného roka, sa snažím osobne testovať gastronomické a wellness služby, ktoré ponúkame na portáli. Je to cenná spätná väzba pre mňa, pre klienta a v konečnom dôsledku i pre zákazníkov portálu. Už dlhšie plánujem s kamarátmi dobrodružnejšie cestovanie, chceme napríklad precestovať Srí Lanku. Dokonale relaxujem pri hraní golfu, dokonca som nahovoril aj niektorých kolegov. Zatiaľ hrávame v Klube Golf Jelka a Golfovom klube Borša, no postupne by sme chceli vyskúšať viac rezortov a klubov.

Životopis

Zdenko Hoschek vyštudoval Ekonomickú univerzitu v Bratislave. Počas štúdií reprezentoval Slovensko v spoločenských tancoch, po škole pracoval ako audítor. V roku 2010 vstúpil ako spoločník do spoločnosti Creative Web, s. r. o., ktorú založil v roku 2007 Peter Paška. Po vzore Groupon.com naskočili na vlnu zľavových portálov. Z pozície silného online hráča so zabehnutými portálmi ako Obedovat.sk alebo Relaxovat.sk, založili ZlavaDna.sk orientovanú na predaj zľavových kupónov. Dnes sú trhovou jednotkou na Slovensku a v prvej desiatke v Českej republike.

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow