23. november 2017. Klement. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
Quotes by TradingView
 

Beh – najprirodzenejší spôsob ozdravenia tela aj ducha

Marek Mittaš Marek Mittaš Marek Mittaš  31.3.2015 31.3.2015  

Arthur C. Clarke povedal: „Jediný spôsob, ako objaviť svoje limity, je ísť za ne.“ Beh je na to vynikajúcou príležitosťou. Čím ďalej tým viac sa rozrastajú rady úspešných manažérov, ktorí večer vymenia elegantné topánky za tenisky a idú si zabehať.

 

Beh lieči

Bez pátosu a prehnaného nadšenia možno povedať, že pravidelný beh lieči. Nielen telo, ale aj dušu. Pri behu sa jednoducho nedá myslieť na zlé. Minimálne nie, ak už ste pár desiatok metrov odbehli, srdce búši ako zvon a do krvi sa vám vlievajú hormóny šťastia. Najúžasnejšie je, že behať môže skutočne každý, hoci treba zohľadniť kondíciu a zdravotný stav. Prvou zásadou je, nebehajte na maximum, zvoľte si mierne tempo a pomaly predlžujte trasy, čas a zvyšujte rýchlosť. Beh je liek na kardiovaskulárny systém. Eliminuje negatíva sedavého zamestnania. Zlepšuje náladu a vyplavuje z tela stres. Spevňuje stred tela, krv sa výrazne okysličí. Prichádza k aktivácii neurónovej siete v mozgu. Preto počas behu sami rozlúštite problémy aj bez toho, aby ste o nich príliš premýšľali. Beh znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení a vylepšuje imunitný systém. Ak to s behom nepreženiete a neprivodíte si fyzické zranenie, nemá žiadne negatíva, pred ktorými by bolo potrebné varovať.

V čom behať?

Základom sú bežecké tenisky. Vyberte si správne podľa ergonómie nohy aj terénu, kde budete behať. Nezabudnite, že po približne 500 kilometroch bežecké topánky strácajú svoju funkciu a prestávajú tlmiť nárazy, je čas ich vymeniť. Na oblečenie si zvoľte materiály, ktoré neťahajú, neškrtia a zabudnite na pravidlo, že najlepšie sú prírodné materiály. Tie totiž sajú pot a už po pár metroch budete cítiť prepotený chrbát. Najideálnejšou možnosťou sú materiály, ktoré odvádzajú vodu z tela preč. Vďaka tomu si beh skutočne užijete. Počas zimy je vhodné mať skôr viac vrstiev funkčného ako hrubého oblečenia.

Kde behať?

Ak je niečo na behu ešte lepšie ako jeho zdravotný prínos, je to sloboda. Behať môžete začať bez veľkých investícií a prakticky kdekoľvek. Niektoré miesta však behu prospievajú viac ako iné. Behať po asfalte, vedľa hlavnej cesty je nebezpečným koníčkom. Na pevnom podklade trpia nohy. To nie je všetko. Zrýchleným a hlbším dýchaním nasávate do pľúc viac vzduchu a po behu pri diaľnici je na tom vaše telo horšie ako po škatuľke cigariet. Behajte v lese! Za mäkší podklad sa vám poďakujú nohy a za lepší vzduch pľúca aj krv. Ideálnymi sú aj turistické trasy. Medzi obľúbené bežecké trasy patrí cesta Kordíky-Dedkovo a okolie. Fanúšikov behu nájdete aj na bratislavskej Partizánskej lúke či v Horskom parku a na petržalskej hrádzi. Na beh sa však hodí každý lesopark či horská cesta. Po zvládnutí prvých krokov a nadšení pre beh každého skôr či neskôr začne lákať maratónska výzva.

Maratón – výzva pre železného muža

V posledných rokoch sa stalo výsadou úspešných mužov prebehnúť maratón. Je to chlapská súťaživosť poraziť sám seba a prebehnúť viac ako 40 kilometrov. Medzi súčasných priaznivcov maratónov patria aj úspešní podnikatelia Michal Meško, Patrik Tkáč, Michal Truban a mnoho ďalších borcov, ktorých by sme si vedeli predstaviť viac za veľkým konferenčným stolom ako spotených v teniskách. Maratónskej výzve prepadlo čoraz viac ľudí, aj preto sa ich sieť rozširuje. Už 29. marca sa začína v Bratislave jeden z najväčších maratónov na Slovensku. Významné športové podujatie, akým je Košický maratón, sa okrem bohatej účasti bežcov z celého sveta pýši aj prívlastkom najstarší maratón v Európe. Slávny Newyorský maratón, ktorý je považovaný za Olymp súčasných maratónskych bežcov, už odštartoval rok 11. 1. 2015. Milovníkom tradícií by určite nemal uniknúť Aténsky maratón, teda priamo v rodisku tohto športu, ktorý sa uskutoční 8. novembra 2015. To znamená, že natrénovať naň majú šancu aj rekreační bežci. Trénovať na maratón je potrebné podľa kondície aspoň šesť mesiacov pre niekoho, kto sa práve teraz rozhodol, že pobeží. Polmaratón sa dá zvládnuť za kratší čas, ale postupné priberanie výkonnosti bez zranení neoklamete. Človek by mal byť na maratón pripravený fyzicky aj psychicky, ak zvládne odbehnúť za mesiac 200 kilometrov. Maratónsky beh je výzvou, ktorú by správny chlap mal mať vo svojom „životnom“ notese odškrtnutú ako úspešne absolvovanú.

Beh naboso – súčasný trend

Do každej oblasti nášho života sa naspäť vracia prirodzenosť. Z konceptu, že človek od prírody dostal všetko, čo pre život potrebuje, vychádzali aj tvorcovia nápadu behania naboso. Koncepcia súčasných bežeckých topánok nás núti dopadať na pätu, čo pre telo ako také nie je prirodzený pohyb. Podľa štúdií Harvardskej univerzity je prirodzené pre človeka práve naopak, dopadať na špicu chodidla. Naše chodidlo je uspôsobené presne na takýto typ dopadu. Preto menej trpia kĺby, keďže sa aktivujú prirodzené tlmiče ako klenba, šľachy a svaly chodidla. Pri behu naboso sa okamžite zlepšuje technika behu aj držanie tela. Beh naboso je taký prirodzený, že už po pár metroch sa vaša bežecká technika akoby uspôsobí do správneho držania tela. Existuje však veľké nebezpečenstvo, a to najmä pri prvých experimentoch behu naboso. Naše chodidlá a nohy už nie sú prispôsobené ani chôdzi, nieto behu naboso. Ak sa rozhodnete behať naboso, aktivujete nepoužívané svaly a šľachy. Preto je vhodné bežať na začiatku pomalšie a na kratšie vzdialenosti. Aj tak vás zrejme dobehne svalovica. Pri extrémnom nadšení a bežnom tréningu hrozí aj poškodenie šliach. Napokon, na tento šport už nie sú uspôsobené ani naše cesty. Môžete investovať do špeciálnych topánok imitujúcich beh naboso. No predtým je lepšie si skúsiť, ako si vaše telo beh naboso zamiluje. Investovať do špeciálnych topánok sa oplatí, ak vám tento spôsob behu prirastie k srdcu. Unikátnou možnosťou je ranný beh na pláži počas dovolenky. Nechajte tenisky v izbe a pustite sa po pobreží. Takto si ubehnete pár kilometrov, čo je pohladenie pre telo aj dušu. Piesok navyše prirodzene stimuluje body na chodidle a prostredníctvom nich premasíruje hlavné orgány v tele. Behom naboso počas dovolenky okrem toho neodídete s neželanou batožinou v podobe kilogramov navyše. To sa oplatí.

Foto: Stockfresh

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow