22. august 2017. Tichomír. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Beh nie je len cvičenie!

Marek Mittaš Marek Mittaš Marek Mittaš  24.5.2016 24.5.2016  

Beh je dnes mimoriadne „trendy“. Nejde však len o to byť „moderným“ či zabehnúť maratón, alebo spáliť kalórie. Do nášho života prináša beh omnoho viac ako len posilnenie svalov.

 

Beh dokonale redukuje stres

Chorobou našej doby je permanentný stres. V prírode bol stres reakciou, ktorá si vyžadovala útok alebo útek. Pracovný stres však ani jednu z týchto aktivít nevyžaduje, a preto sa v tele hromadia stresové hormóny, ktoré spôsobujú civilizačné ochorenia vrátane cukrovky, srdcovo-cievnych chorôb aj rakoviny. Posledné štúdie naznačujú, že práve beh je odpoveď na rastúci podiel stresu. Ísť sa po ťažkom dni vybehať výrazne redukuje vplyvy stresu na organizmus. Rovnako ako poctivé udieranie do boxerského vreca. Tieto techniky, samozrejme, môžete kombinovať a zabezpečíte si tak správnu ventiláciu nahromadenej negatívnej energie.

Meditácia počas behu

Beh má ako jeden z mála športov veľmi intenzívny vplyv na našu psychiku. Pri behu zažívajú mnohí bežci doslova stav meditácie, teda hlbokého prečistenia mysle. Zakúsia tak pocit uvedomenia si skutočného bytia v prítomnosti. Rytmické ukladanie nôh, sústredenie sa na vlastný dych a fyzická námaha vaše telo dokonale zregenerujú. Po behu, zvlášť v peknej prírode síce bolia svaly, ale duša je čistá.

Behom k trvalej odolnosti

Ak začnete pravidelne behať, vaše telo bude odolnejšie po všetkých stránkach. Behom neznižujete riziko len v prípade vážnych civilizačných chorôb, ale bežcom sa omnoho viac vyhýbajú aj banálne choroby, ako chrípka, nachladnutie, zápal priedušiek a angína. Do veľkej miery je to samotným behom, no ukazuje sa, že bežci omnoho viac dbajú aj na správnu životosprávu, ktorá tiež mobilizuje a podporuje obranyschopnosť organizmu. Na Harvard Medical School v Bostone prebehol výskum, ktorý potvrdzuje, že beh pomáha napríklad pri liečbe rakoviny prsníka. Bežcom by mala byť vzdialenejšia aj rakovina hrubého čreva a rakovina prostaty sa u bežcov vyskytuje zriedkavejšie ako u bežnej populácie.

Nezadýchate sa

S vekom sa zvykne znižovať vitálna kapacita pľúc. Teda u ľudí, ktorí nebehajú. Beh zachová vašu kapacitu pľúc, a potom nehrozí, že budete v päťdesiatke lapať po dychu už na prvom poschodí obchodného domu. Beh má však aj terapeutický účinok. V prípade, že už máte kapacitu pľúc zníženú, ak začnete behať, pľúca pomaly svoj objem začnú znova zvyšovať.

Nič lepšie na cholesterol neexistuje

Pravidelné behanie je zázračným liekom na nastavenie správnych hladín cholesterolu. Znižuje percento toho zlého a naopak, zlepšuje hodnoty dobrého cholesterolu. Ak budete pravidelne behať, šanca, že nebudete musieť siahať po tabletkách na cholesterol sa výrazne zvyšuje.

Zvyšuje sexuálny apetít a potenciu

Jeden z atraktívnych benefitov, pre ktorý začínajú behávať najmä muži, je zvýšená potencia. Bežci mávajú len minimálnu šancu erektívnej disfunkcie. Možno už tušíte, prečo aj známy český fotograf a milovník žien Jan Saudek pravidelne beháva. Jeho výkon napriek veku je úctyhodný aj práve kvôli mnohým zodraným teniskám.

Najväčšie chyby pri behaní

Zdalo by sa, že beh je pre človeka prirodzený a nedá sa behať zle. Práve z tohto omylu pramenia zranenia a bolesti kĺbov. Najmä začiatočníci by sa mali pri svojich prvých jarných kilometroch pridať k niekomu, kto už nejaký ten piatok behá. Ak sa to nedá, minimálne sa skontrolujte, aby ste sa vyhli základným bežeckým chybám.

  1. Nesprávny postoj. Ak bežíte ako o život pred nebezpečenstvom, je jedno, ako. Ak bežíte pre radosť a vytrvalosť, veľkú úlohu zohráva držanie tela. Vyhnite sa najmä akémukoľvek zovretiu a stuhnutosti. Platí to ako pre päste, tak aj pre ramená. Nedávajte lakte do strán, plecia nedvíhajte, ale hlavu držte v predĺžení chrbtice a pohľad smerujte pred seba.
  2. Ignorovanie rozcvičky. Za následok má zvyčajne natiahnuté svaly a nepríjemné kŕče. Rozcvička nôh, rúk a celého tela by mala trvať minimálne 10 minút.
  3. Nesprávne našľapovanie. Akékoľvek tvrdé dopady a kŕčovité prepínanie svalov si odnesie vaše telo. Je jedno, či našľapávate cez päty, alebo cez špičky, snažte sa však dopadať čo najjemnejšie. Preto je dobré skúsiť behanie najprv na odpružených bežeckých pásoch a na lesných cestičkách. Až neskôr sa vydajte na tvrdý povrch.
  4. Behanie v meste. Možno ste ich postretli aj vy. Bežia popri hlavných cestách so slúchadlami v ušiach a v značkovom vybavení. Beh v tomto prípade vôbec nie je zdravý. Pri športe vaše pľúca spotrebujú omnoho viac vzduchu, a to znamená, že ak bežíte v nevhodnom prostredí, zaťažíte svoje telo prachom a exhalátmi omnoho viac, akoby ste išli pešo. Behanie popri cestách je pomalá samovražda. Myslite na to.

Pokorte svetové výzvy

Medzi najznámejšie výzvy, o ktorých každý bežec tak trochu v kútiku duše sníva, patrí maratón, ktorého história siaha takmer päť storočí pred Kristom. Vojakovi Feidippidovi prikázali zaniesť správu z Maratónu do Atén o porážke Peržanov. Bol to prvý maratónsky bežec, na ktorého počesť sa dnes usporadúvajú maratóny po celom svete. Medzi tie najznámejšie patria:

New York
Viac ako štyridsať rokov histórie a bežci z celého sveta. Už aj zo Slovenska cestovné kancelárie usporadúvajú zájazdy práve na toto podujatie, ktoré vyzýva okolo 50-ticíc bežcov ročne. Najbližšie sa bude behať v novembri.

Boston
Patrí mu titul najstarší a od roku 2013 je poznačený aj krvavými udalosťami, keď zahynuli vďaka atentátu traja ľudia a vyše dvesto bolo zranených. Útočník Džochar Carnajev dostal za túto škvrnu na histórii maratónu trest smrti.

Berlín
Je to podujatie, kde veľmi často padajú maratónske rekordy a už len preto je skvelé okúsiť atmosféru tohto preteku. Stáť na štartovej čiare s tými najlepšími bežcami sveta je nezabudnuteľný zážitok. Bez ohľadu na to, že s nimi zrejme nedobehnete v rovnakom čase aj do cieľa.

Londýn
Beháva sa okolo Blackheat, Temže a Tower Bridge. Ide o krásnu scenériu, a preto ho každoročne zdolá niekoľko tisícok bežcov.

Košice
Patrí k najstarším maratónom v Európe a je tretím najstarších na svete. Pritom je náš a skutočne svetový. Prvý raz sa bežal už v roku 1924 a jeho história každoročne priláka svetové elity. Tento raritný maratón, ktorý si v Európe zasluhuje rešpekt aj úctu, by si každý slovenský bežec mal v metropole východného Slovenska zažiť na vlastnej koži. Tohoročný sa bude konať 2. októbra.

Foto: Stockfresh

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow