24. október 2017. Kvetoslava. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
Quotes by TradingView
 

Behom k zdraviu

Lucia Mandincová Lucia Mandincová Lucia Mandincová  1.9.2013 1.9.2013  

Počasie sa umúdrilo a letná sezóna nám klope na dvere. Ak ste tento rok s behom ešte nezačali, dozrel váš čas. Netreba zabúdať, že ako každý šport, aj beh má svoje striktné pravidlá. Prinášame vám tipy ako behať efektívne, zdravo a hlavne s radosťou. V našom článku zodpovieme niekoľko základných otázok, ktorých by ste sa mali držať.

 

Ako správne behať?

Beh sa v posledných rokoch teší veľkej obľube u nadšencov športu a zdravého životného štýlu. Ak si však myslíte, že si stačí obuť tenisky a vyraziť, nemáte celkom pravdu. Rovnako ako pri iných športoch, aj tu je potrebné dodržiavať určité zákonitosti. Je pochopiteľné, že zo začiatku budete behať primerane vašim schopnostiam a rozhodne pomalšie. Časom sa však všetko zmení. Ani nepostrehnete ako sa z príležitostného behu stane každodenná záľuba. Jedným zo základných pravidiel zdravého behu je neodmysliteľný strečing. Ten by ste mali praktikovať pred aj po behu. Vyklusanie a rozcvička totiž pomáha odbúravať únavu, urýchľuje proces regenerácie a najmä predchádza zraneniam. Druhou neodmysliteľnou súčasťou behu je dodržiavanie pitného režimu, a to obzvlášť v nastupujúcich letných mesiacoch. Dve až tri hodiny pred behom by ste nemali jesť vôbec, prípadne len ľahkú stravu. Na začiatku sa nevyhnete známemu „pichaniu v boku“, no všetko hravo zvládnete vďaka správnemu dýchaniu.

V čom behať?

Jedným z najdôležitejších pravidiel, do ktorého sa skutočne oplatí investovať, je kvalitná bežecká obuv. Značková športová obuv vám ochráni chrbticu a kĺby, na ktoré padá váha vášho tela. Pri výbere treba zohľadniť pružnosť tenisiek, a to najmä ak sa rozhodnete behať po tvrdších terénoch, akými sú napríklad chodníky. Inú obuv si vyberte na behy po asfalte a inú na lesný terén. V špecializovaných predajniach vám poradia školení odborníci alebo vaši kondiční tréneri. Nezabúdajte ani na vhodné oblečenie, najlepšie z funkčných materiálov, ktoré je pohodlné a pri behu vám nebude prekážať. V letných mesiacoch obzvlášť dbajte na jeho vzdušnosť. Ak je vonku chladnejšie, skvelým pomocníkom je termobielizeň, ktorá zabráni prechladnutiu po spotení.

Kde behať?

Behať sa dá skutočne kdekoľvek. Pre začiatočníkov sú však najvhodnejšie mäkké a pružné povrchy, ako napríklad lesná cestička. Vychutnáte si tam pokojnú atmosféru, zrelaxujete a prečistíte si hlavu. Obľúbené sú aj terény pozdĺž jazier a riečnych hrádzí. Ak tento variant neumožňuje váš čas alebo poloha bytu, nebojte sa vybehnúť do ulíc. So spomínanou kvalitnou obuvou pre vás nebude nič prekážkou. Skúste sa v okolí vášho bydliska popozerať aj po bežeckých dráhach. Majú totiž výhodu v tom, že máte o svojom behu presný prehľad. Motivujte sa napríklad najbližšími bežeckými maratónmi, s ktorými sa v poslednej dobe pretrhlo vrece.

Prečo behať?

  • upevnenie fyzického i duševného stavu
  • formovanie postavy
  • zlepšenie kondície a zníženie hmotnosti
  • prevencia srdcovo-cievnych ochorení
  • lepšia kvalita spánku

Zdroj: Beh Pezinkom, Foto: Lucia Krutá, www.stockfresh.com

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow