26. jún 2017. Adriána. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Imidž manažéra

NextFuture NextFuture NextFuture  24.3.2015 24.3.2015  

Smiať sa často a dlho, získať si úctu inteligentných ľudí a rešpekt detí, vyslúžiť si obdiv čestných kritikov a znášať zradu falošných priateľov, oceniť krásu, nájsť v iných to najlepšie, zanechať svet o trochu lepším, či už v podobe zdravého dieťaťa, udržiavanej záhrady, alebo zlepšených sociálnych podmienok, vedieť, že ste svojím životom uľahčili život čo i len jednému jedinému človeku. To je úspech. (Ralph Waldo Emerson)

 

Hodnota pracovnej sily manažéra je tvorená odbornými kompetenciami, metodickými kompetenciami a sociálnymi kompetenciami. Odborné kompetencie znamenajú odpoveď na otázku, či viem (o čom to je), metodické kompetencie sú o tom, či to viem aj urobiť, viem, ako postupovať a sociálne kompetencie sú odrazom postoja k sebe a k druhým.

Súčasťou sociálnych kompetencií je okrem komunikácie aj úcta k sebe a úcta k druhým. Súčasťou neverbálnej komunikácie, súčasťou reči tela, práce rúk, postoja, mimiky, pohľadov očí – je aj imidž.

Pre finančnú sféru v rámci biznis protokolu platia zásady dodržiavania striedmosti, konzervatívnosti, čo podčiarkuje spoľahlivosť a zodpovednosť.

V pracovnej oblasti platia prednosti poradia podľa pracovnej pozície. Manažér na vyššej pracovnej pozícii má prednosť, bez ohľadu na vek a pohlavie. O tom, či sa to zmení, či vek a pohlavie sa bude zohľadňovať, rozhoduje manažér na vyššej pracovnej pozícii. V tom prípade sa správame podľa spoločenskej etikety.

Príklad

Manažérom (šéfom, riaditeľom) na vyššej pracovnej pozícii je mladý muž. Na nižšej pracovnej pozícii je staršia dáma, žena (podriadená – výraz nadriadený a podriadený sa v súčasnej personalistike používa veľmi málo). Stretnú sa na vrátnici, recepcii firmy – kto sa pozdraví ako prvý? V tomto prípade sa pozdraví: „Dobré ráno, pán riaditeľ“ pani, zamestnankyňa na nižšej pracovnej pozícii. Samozrejme, že riaditeľ, šéf a mladý muž na vyššej pracovnej pozícii sa môže pozdraviť ako prvý. Je to na jeho rozhodnutí, či „pôjde“ podľa spoločenskej etikety, kde prednosť majú starší a ženy, dámy.

Ak je šéfkou – riaditeľkou mladá žena, dáma (vyššia pracovná pozícia) a na nižšej pozícii je staršia dáma, pozdrav sa riadi rovnakými pravidlami. Prvá sa pozdraví dáma na nižšej pracovnej pozícii, hoc je staršia.

Prednosť poradia pri vstupe do výťahu je definovaná vytváraním komfortu a bezpečnosti pre toho, kto je na vyššej pracovnej pozícii, prípadne je hosťom. Neznamená to, že prednosť je určená tým, že ako prvý (ten komu je dávaná prednosť) vstupuje či vystupuje z výťahu, vstupuje či vychádza z dvier. Keďže ide najmä o bezpečnosť a komfort, do výťahu ako prvý vstupuje človek, ktorý prednosť dáva, t. z. človek na nižšej pracovnej pozícii alebo hostiteľ. Ten „preskúma“ tým, že vstúpi do výťahu ako prvý bezpečnosť priestoru výťahu – a po ňom vstupuje človek na vyššej pracovnej pozícii alebo hosť. V pozícii hosťa by sme to mali vedieť a akceptovať to a netlačiť sa ako prví.

Ak teda mladý muž, šéf, manažér na vyššej pracovnej pozícii čaká na príchod výťahu a pri výťahu stojí žena/dáma či muž/pán, mladý či starší a zastávajú nižšie pracovné pozície, v tomto prípade do výťahu ako prvý vstupuje pán na nižšej pracovnej pozícii, potom šéf, vyššia pracovná pozícia a po nich žena na nižšej pracovnej pozícii.

Ak manažér na vyššej pracovnej pozícii sprevádza hosťa a idú výťahom, ako prvý vstupuje do priestoru výťahu práve on a hosť až po ňom.

Je teda zrejmé, že je zbytočné byť smutný, ak nám kolegovia – páni, pri vstupe do výťahu „nedajú prednosť“ a vstupujú ako prví – oni pre nás len testujú bezpečnosť priestoru. Prednosti pri podávaní rúk sú nasledovné: ruku ako prvý podáva manažér na vyššej pracovnej pozícii tomu, kto je na nižšej pracovnej pozícii. To, koho stretnutie teší pri podávaní rúk, hovorí manažér na vyššej pracovnej pozícii! Nie človek na nižšej pracovnej pozícii.

Ak je manažér hostiteľom (u seba vo firme, na firemnom podujatí) a víta hostí, podáva ruku ako prvý a prejaví potešenie. Hosťom môže byť akýkoľvek hosť, ktorý je podľa jednotného štátneho protokolu.

Na neutrálnej pôde, na podujatí mimo pracovných priestorov sa rešpektuje poradie dané jednotným štátnym protokolom.

Príklad

V rámci predsedníctva Rady EÚ navštívi prezident SR firmu. Vo vestibule firmy ho víta poverený zástupca firmy, v tomto prípade je on hostiteľom a ako prvý podáva pánovi prezidentovi ruku a prejavuje potešenie. Je hostiteľ.

Na pôde galérie sa stretávajú finančníci s pánom prezidentom, čo je u nás najvyššia pracovná pozícia (poradie sme uviedli v minulom vydaní magazínu NEXT FUTURE). Nie sú u seba „doma“ ani v priestoroch pána prezidenta. Ako prvý v tomto prípade podáva ruku a prejaví potešenie zo stretnutia pán prezident. My sa tešíme, ale nehovoríme to. Nie je to zdvorilé. Potešenie prejavuje človek na vyššej pracovnej pozícii.

U pána prezidenta ako prvý podáva ruku pán prezident z pozície hostiteľa (hoc je to najvyššia pracovná pozícia) a víta hostí.

Ak sú manažéri na rovnakej pracovnej pozícii a vedia, čo sa patrí, je dobré situáciu emočne otvoriť, t. j. opísať, čo sa práve deje: „A čo teraz? Idem preskúmať výťah ako prvý alebo vy?“, „Rada vás vidím a podávam ruku ako prvá ja vám, či?“ Trocha úsmevu a nadľahčenia predsa nemôže byť na škodu.

Manipulácia s peniazmi

Narábanie s peniazmi, ich spravovanie si vyžaduje istú obratnosť, rituálnosť. Peniaze sú symbolom energie, sily, moci a slobody. A patrí im to.

Tomu zodpovedá aj oblečenie, imidž ako prejav úcty, sebadôvery, spoľahlivosti a zodpovednosti. Vo finančnom sektore je oblečenie akoby o jednu úroveň vyššie než klient, s ktorým pracujeme, rokujeme. Pri stretávaní sa s ľuďmi na vyššej pozícii než je manažér – oblečenie nemá byť o úroveň vyššie – skôr naopak, o „level“ nižšie. Každý má vedieť, kde je jeho miesto. Nepovažuje sa to za submisívne, skôr za prejav úcty.

Oblečenie finančníkov

Topánky manažérov/pánov sú kožené a šnurovacie. Mokasíny sú topánky na dopoludnie. Najvyšším levelom sú tzv. oxfordky.

K čiernym i k hnedým koženým topánkam nosia manažéri čierne podkolienky alebo vyššie ponožky. Je nevhodné, aby pri preložení nohy cez nohu bolo vidieť nezakrytú časť lýtka. Je na zváženie manažéra (či to dokáže „uniesť“) a podľa úrovne stretnutia zvážiť tiež jeho formálnosť a to, či je vhodné mať obuté módne farebné topánky.

Je dovolené nosiť na nohaviciach traky, ktoré sa môžu stať typickým prvkom oblečenia manažéra. Najmä ak sú štýlové. Na nohaviciach je dovolené nosiť opasok aj traky. Na rozdiel od dám, manažérok, páni nosia pod sakom vždy košeľu s dlhým rukávom. Rukáv košele by mal byť asi o jeden a pol centimetra dlhší než rukáv saka.

Kvalitnú manažérsku pánsku košeľu môžeme poznať podľa nasledovných detailov: zadné sedlo na košeli je zošité z dvoch častí. Detailom kvalitnej pánskej manažérskej košele sú všité trojuholníčky, kúsky látky v mieste, kde sa končí rozstrihnutie rukáva smerom od manžety a taký istý detail v mieste, kde sa končí rozstrihnutie košele na bokoch (napríklad firma Thomas Pink všíva zásadne malé ružové kliny).

Kvalitné košele majú na manžetách vyšité gombíkové dierky vodorovne a gombíky sú perleťové.

Logá, značky na prednom vrecku košele, ak nie sú osobné či vlastnej firmy, sú nevhodné. Manažéri by nemali robiť živých kamelotov akejkoľvek módnej značky z oblasti odievania. Exkluzívne značky na odeve sú skryté, ide viac o pocitovú záležitosť a kvalitnú krajčírsku prácu, než upozorňovanie na preferovanie značky, hoci svetoznámej.

Hodinky a manžetové gombíky sú predmetom dennej potreby. Na pracovné stretnutia, rokovania manažéri náramkové hodinky nosia len ak sú šperkom. Na sledovanie času sú hodiny umiestnené v mieste rokovania, umožňujúc manažérovi letmý pohľad na ne z miesta, kde sedí. Akýkoľvek pohľad na náramkové hodinky na ruke môže byť partnerom dešifrované ako časový nátlak.

Počet šperkov u manažérov/pánov a počet šperkov u manažérok/dám je v prospech dám. U manažérok sú to maximálne štyri šperky.

Vlasy manažérov môžu byť i dlhé, ale musia byť zviazané do uzla (chvosta, vrkoča). Rozpustené vlasy u manažérov je faux pas.

Brada a fúzy musia byť upravené, viditeľne na okrajoch zastrihnuté. Manažéri nosia upravené a ošetrené nechty s japonskou manikúrou či transparentným lakom. Mejkap nosia i manažéri/páni.

Čuch je elementárny zmysel, ktorý je v nás najhlbšie zakotvený – vôňa je preto dôležitá. Má byť nevtieravá a citlivo vybraná pre obdobie v roku (ľahké a ťažšie vône pre jednotlivé ročné obdobia) i formát pracovného stretnutia.

Foto: Stockfresh

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow