29. jún 2017. Peter a Pavol, Petra. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Imidž manažérky podľa etikety

NextFuture NextFuture NextFuture  5.6.2015 5.6.2015  

V obchodnom styku, v pracovnej oblasti, všade tam, kde dámy prichádzajú do kontaktu s externým aj interným klientom, je vhodné dodržať pravidlá formálneho oblečenia. Samozrejme, ak to vnútorné predpisy, normy či dizajn manuál firmy neurčujú inak.

 

V biznise platí, že je jedno, či ste muž, alebo žena, či ste starí, alebo mladí, hlavným kritériom je, či viete robiť svoju prácu. Prednosti poradia v biznise sú iné ako v spoločenskej etikete. Pri biznis etikete má človek na vyššej pracovnej pozícii prednosť bez ohľadu na pohlavie i na vek. Či bude zohľadnené pohlavie a vek, o tom rozhoduje človek na vyššej pracovnej pozícii.

Ak sa napríklad dáma na nižšej pracovnej pozícii rozhorčí, že jej muž na vyššej pracovnej pozícii nedal prednosť, povedzme pri vchádzaní do budovy, je to faux pas, pre dámu. Rovnako je nepochopením, ak staršia dáma na nižšej pracovnej pozícii je znepokojená budúcnosťou mladej generácie len preto, že jej prednosť vo dverách nedala dáma mladšia, no na vyššej pracovnej pozícii.

Ak je dáma na vyššej pracovnej pozícii než jej kolegovia (páni aj dámy) akéhokoľvek veku, pri vchádzaní do budovy jej vždy dávajú prednosť. Ak sa dáma na vyššej pracovnej pozícii rozhodne dať prednosť výrazne staršiemu pánovi či výrazne staršej dáme na nižšej pracovnej pozícii, je to jej rozhodnutie a malo by sa akceptovať.

Vchádzanie do výťahu

Pri vchádzaní do výťahu však vstupuje dáma na vyššej pracovnej pozícii minimálne ako druhá. Prednosť je v tomto prípade záležitosťou bezpečia a komfortu. Preto do výťahu vchádza ako prvý pán, alebo dáma na nižšej pracovnej pozícii.

Imidž finančnej manažérky

Imidž najmä v oblasti práce s financiami si vyžaduje vytvárať pocit bezpečia, serióznosti, starostlivosti a konzervatívnosti. U dám to znamená zladenie osobného vkusu, módnych trendov a štandardných požiadaviek. Je ale dobré mať na pamäti, že v biznise (a najmä vo finančníctve) nejde o to za každú cenu držať krok s neustále sa meniacimi módnymi trendmi. Tie je možné využiť skôr pri spoločenských podujatiach.

Dámske oblečenie

V rokoch 1820 – 1830 sa sukňa stala samostatným kúskom oblečenia a začali sa k nej nosiť košele a blúzky. Dovtedy bola len súčasťou šiat. Kostýmy sa dostali do módy okolo roku 1880. Začiatkom minulého storočia prišli do módy rovné sukne a vyradili bohaté spodničky.

Chôdza dám v biznise má byť pomalá a ladná. To sa dá dosiahnuť aj tým, že sukňa je pri kolenách výrazne zúžená. Dĺžka sukne je jemne nad kolená tak, aby pri sadnutí si dámy nebola kratšia než 10 centimetrov nad kolená. Poťahovanie kratučkej sukne pri rokovaniach a pri komunikácii s klientom je považované za faux pas. Sukne môžu byť úzke, zavinovacie, nohavicové, skladané či plisované. Dôležitá je ich dĺžka. Minisukne, maxisukne a sukne v dĺžke lady nie sú vhodné do práce. Sú to spoločenské a voľnočasové dĺžky sukieň.

Pod sako alebo kabátik môžu dámy nosiť blúzky s krátkym rukávom či bez rukávov a nemusia v spoločnosti žiadať o dovolenie dať si dolu sako, ako sa to vyžaduje u pánov. Dĺžka rukáva na kabátiku či saku však musí aj v lete minimálne zakrývať lakte. Výrazom dobrého vkusu je funkčné zapínanie gombíkov na rukávoch. Rovnako je otázkou vybraného vkusu mať na saku či kabátiku obťahované či perleťové gombíky, prípadne kovové gombíky na klubovom saku.

Imitácia ručného šitia na klopách saka, kabátiku a v okolí vreciek je pôsobivý „biznis detail“. Dôraz sa kladie aj na imitáciu ručného šitia podšívky saka (kabátika), ktorá môže byť rôznej farby i odlišnej od farby saka.

Klasickým elegantným a vkusným oblečením je „twinset“ (kombinácia pleteného pulóvra a zapínacieho svetra). Za nadčasový sa považuje jednoduchý nevýstredný charakter a materiál najvyššej kvality. Šnúra perál je úplná klasika. Hodí sa na akúkoľvek pracovnú aj spoločenskú situáciu, spolu s lodičkami, sukňou alebo nohavicami.

Nosenie nohavíc v biznise s výnimkou „etno“ nohavíc, šortiek, bermúd alebo džínsov je vhodné. V rámci Európy však dáma nesmie mať oblečené nohavice v priestoroch patriacich anglickej kráľovskej rodine.

Do dámskej módy sa nohavice dostali najprv ako športové oblečenie, napríklad na jazdu na bicykli. Boli v tvare nohavicovej sukne „culotte“, ktorá sa v Anglicku predávala ako safety-habit (bezpečný odev). V rokoch 1911 – 1914 návrhári v Paríži navrhli kolekcie širokých nohavíc s dĺžkou pod členky. Nosenie nohavíc vo firme je záležitosťou firemného odevného protokolu.

Faux pas je nosiť na oblečení logo alebo značku výrobcov. V biznise je potrebné zvážiť aj nosenie symbolických predmetov.

Štýl Jacqueline Kennedyovej

Jacqueline Kennedyová v 60. rokoch minulého storočia zaviedla v Bielom dome „nový štýl“. Patrili k nemu kostým ušitý na mieru, klobúk a klasické lodičky. Od tých čias nosila lodičky každá z prezidentových manželiek ako výraz úctyhodnosti a dobrého vkusu.

David Evins bol dizajnér, ktorý obúval všetky manželky amerických prezidentov. Vytváral tiež slávne topánky pre Avy Gardnerovú, Marlene Dietrichovú i lodičky, ktoré mala na nohách Grace Kellyová na svadbe s monackým kniežaťom Rainierom.

Vhodná obuv

Ženy môžu „chodiť“ v lodičkách, obúvať si tenisky, alebo vkĺznuť do papúč, ale vysoké podpätky sa proste „nosia“. Fyzicky je pre ženu na vysokých podpätkoch zložité nebyť videná. Je donútená zaujať postavenie, narovnať sa, pretože anatomicky sa jej ťažisko posunie dopredu. Spodná časť jej tela i nohy sa opticky predĺžia, hrudník sa vypne. Lýtka aj členky sa vytvarujú, klenba nohy sa prehne. Vysoké podpätky zdvíhajú ženinu nohu do vertikálnej polohy, ktorá je podľa sexuológa Alfreda Kingsleyho typická pre stav sexuálneho vzrušenia, keď „sa chodidlo postupne napína, kým nie je v jednej línii so zvyškom nohy.“

V biznise je aj preto vhodná výška podpätkov lodičiek minimálne, ale aj maximálne 4 centimetre. Nenosia sa topánky s platformami ani „balerínky“, ani „ihličkové“ podpätky.

Dámy pôsobiace v biznise môžu nosiť topánky vždy iba s uzatvorenou špičkou. Vždy sa nosia pančuchy a dokonca platí, že nemajú mať vysoký lesk. Tie sú vhodné aj na spoločenské podujatia.

Lodičky vzal ako prvý doslova do svojich rúk gróf Alfred Gabriel z Orsay a okolo roku 1838 z nich urobil ženskú záležitosť. Jeho model bol veľmi odlišný od bežnej večernej podoby tanečných topánok. Ich tvar kopíroval tvar chodidla a boli ušité z čiernej alebo hnedej kože. Mali päťcentimetrové podpätky.

V roku 1957, keď kraľovali desaťcentimetrové ihlové podpätky, sa ikonická návrhárka Coco Chanelová dala dohromady s Raymondom Massarom a prišli spolu s lodičkami na nižšom podpätku. Dvojfarebné lodičky s remienkom cez pätu mali béžový priehlavok aj pätu, čo opticky predlžovalo nohu, zatiaľ čo čierna špička pôsobila dojmom, že chodidlo je menšie. Odvtedy sa vracajú na trh každú sezónu a mení sa len ich špička a výška podpätku, ktorá je dostupná v siedmich rôznych výškach.             

Doplnky

Slovo doplnok je odvodené od latinského slova „accession“, čo znamená dodatok, prídavok. Čosi, čo je priradené k celku.

Pri kabelkách platí jedno základné pravidlo: čím neskoršia hodina, tým menšia kabelka. V biznise nosia dámy aj dámske diplomatky, kabelky na doklady a kabelku nosenú na predlaktí. Kabelka nosená cez rameno sa nosí výhradne samostatne či s doskami na spisy. Nenosí sa kabelka cez rameno a diplomatka spolu. Akceptovateľné je nosenie dvoch kabeliek do „ruky“ a kabelky nosené na predlaktí.

Kabelku nikdy neukladáme na stôl, nevešiame ju na opierku stoličky, ani ju nepoložíme na zem pod stôl. Jej miesto je za naším chrbtom na stoličke (keďže sedíme len na jednej tretine stoličky s vystretým chrbtom a rukami, nie však lakťami položenými na stole) alebo si prisunieme druhú stoličku, na ktorú si kabelku odložíme.

História kabeliek je veľmi úzko spojená s históriou peňaženiek. Pôvodne išlo o jeden produkt. Až neskôr sa začali ich funkcie postupne oddeľovať. Prvá písomná zmienka o kabelke pochádza zhruba zo 14. storočia.

Dámy v biznise sa dekorujú len štyrmi šperkami. Perly sa na verejnosti nosia nepravé. Dĺžka perlového náhrdelníka, obojok inšpirovaný viktoriánskou dobou, sa zvyčajne skladá aspoň z troch radov perál v dĺžke od 31 do 35 centimetrov. Je vhodný k elegantným šatám či svetrom s výstrihom do V, lodičkovým výstrihom alebo výstrihom „Carmen“, ktoré nechávajú odokryté ramená. Tzv. choker je o niečo dlhší náhrdelník (maximálne však 40 centimetrov). Dĺžka nazývaná princezná sa pohybuje od 43 do 48 centimetrov a je ideálna do nehlbokých okrúhlych výstrihov alebo paradoxne do výstrihov strmých. K tejto dĺžke sa odporúčajú i náušnice. Dĺžka zvaná matiné sú perly dlhé od 50 do 60 centimetrov. Náhrdelník v dĺžke od 71 do 86 centimetrov sa volá opera a je vhodný k šatám ku krku a dá sa z neho urobiť aj dvojitý „choker“. „Sautoir“ je náhrdelník dlhý viac než jeden meter, ktorý mala v obľube Coco Channelová. Klenotníci na takýto náhrdelník dávajú viac skrytých uzáverov, aby sa dal eventuálne rozdeliť aj na viac kratších.

Hodinky sa nosia len ak sú šperkom. Je to faux pas pozerať sa na hodinky pri komunikácii so zákazníkom, klientom, obchodným partnerom. Je to nezdvorilé. Partner to môže vnímať ako časový nátlak.

Nevhodná je bižutéria, etno šperky, visiace náušnice a veľké okrúhle náušnice.

Úprava vlasov, mejkapu a nechtov

Vlasy sa nosia zopnuté. Vhodná je francúzska či japonská manikúra. Dekoratívne nechty sú spoločenská či voľnočasová záležitosť.

Na francúzskom dvore sa na tvári a v dekolte nosila „ muška“, na tvár sa používal snehobiely púder a naň sa maľovali červené líčka. V súčasnosti sa však v biznise odporúča len jemný mejkap bez výrazných farieb, očných tieňov a rúžu.

Foto: Stockfresh

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow