21. august 2017. Jana. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Jachting - Dovolenka pre miliardárov aj dobrodruhov

Marek Mittaš Marek Mittaš Marek Mittaš  20.8.2015 20.8.2015  

Leto a more. Kombinácia, po ktorej baží každý dovolenkár. Jedno bez druhého je ako zle poskladané puzzle. Čoraz viac nadšencov vodnej hladiny sa už neuspokojí len s preľudnenou plážou. Našťastie, je tu jachting ako šport, relax aj možnosť zhodnotenia investície.

 

Jachting je životný štýl

Pásikové tričko, námornícka modrá, šiltovka a krátke kapitánske nohavice. Námornícky štýl je hitom letnej sezóny už pekných pár rokov a ani v tomto roku nebudete „out“, ak si vyrazíte v námorníckom štýle pokojne aj do mestskej džungle. Ak sa však nechcete chváliť len „módnym perím“, je vhodné premýšľať aj nad skutočným dobrodružstvom na spenenej hladine. Možnosť zaspávať na morskej hladine, plaviť sa vlastnou cestou a nájsť málo známe zákutia, kde to bude o skutočnej romantike, intimite a netradičných zážitkoch. Viac o dôvodoch, prečo si jachting získava čoraz širší zástup priaznivcov, ani hovoriť netreba.

Vstupenkou k jachtárskym dobrodružstvám je kurz kapitána. Ten spolu s kondičnými jazdami a skúškami vychádza približne na tisíc eur. Je v ňom už zarátaná aj dovolenka na lodi, v rámci štúdia. Potom sa začína tá pravá sloboda. Na mori totiž neexistujú vyznačené cesty, ale iba tie, ktoré si sami vytvoríte. Medzi obľúbené destinácie slovenských moreplavcov patrí Francúzsko, Grécko, Taliansko, ale predovšetkým Chorvátsko. Ak ste sa práve rozhodli skoncovať s povesťou suchozemca, ponúkame vám ešte zopár rád, ako si spraviť z mora svoj životný priestor a s čím okrem morských prúdov je potrebné pri jachtárčení počítať.

„ Prenájom lode je najlacnejší možný variant, ako si užiť krásu morí a tráviť dovolenku hodnú miliardárov.“

Vlastná jachta? Kúpou sa všetko len začína

Jachty sa cenovo rôznia. Podobne je to pri automobiloch. Drobné jachty, ktoré uspokoja srdce romantika, možno zohnať už za cenu 50 – 60-tisíc eur, no ceny jácht akoby nemali strop. Priemerná motorová športová jachta sa pohybuje na úrovni 200-tisíc eur a môžeme stúpať až k miliónom. No stále to nie je konečná cifra, ktorú si jachta vypýta. Podľa stránky SuperYachts treba počítať len na údržbu jachty so sumou 5 – 10 % z obstarávacej ceny ročne. Treba platiť personál, prípadne dozor, naftu a kotvenie. V Chorvátsku vyjde deň kotvenia v závislosti od prístavu od 30 do 500 eur, a to hovoríme o dennej taxe, odvíjajúcej sa od miesta a dĺžky lode. Ak budete chcieť vplávať medzi osobnosti v Monaku, pripravte sa na šesťciferné položky. Problémom sú aj revízie, malé opravy, poistenie lodí, servis, povolenia. Vlastniť jachtu v konečnom dôsledku predstavuje vyššiu finančnú záťaž ako jej kúpa.

„ V Chorvátsku vychádza deň kotvenia v závislosti od prístavu od 30 do 500 eur.“

Využite alternatívny charter manažment

Pre všetkých, ktorí si chcú dopriať luxus vlastnej jachty a znížiť aspoň cenu nákladov, začali spoločnosti ponúkať tzv. charter manažment. Ide o krátkodobý prenájom súkromných jácht charterovou spoločnosťou po dobu 5 – 7 rokov. Jachtu si kupujete priamo cez charterovú spoločnosť, ale zároveň ju poskytnete na prenájom iným posádkam. Odpadávajú náklady na kotvenie, rovnako všetky ročné náklady spojené s vlastnením. Nemusíte sa starať o servis, zazimovanie, ani vetranie, štartovanie motorov a povestných 10 % prevádzkových nákladov. Dostanete majiteľské týždne, kedy bude jachta k dispozícii výlučne vám, v ostatnom období bude prenajímaná. Z požičiavania jachty máte aj výnos, ktorý sa pohybuje na úrovni 5 – 7 % hodnoty lode. Po ukončení zmluvného vzťahu sa môžete rozhodnúť, či budete loď viac využívať, predáte ju, alebo vymeníte za inú. Charterový systém kúpy lode je vhodný pre tých, ktorí chcú mať loď, no menej sa o ňu starať s potenciálom, že o pár rokov budú na lodi viac ako im to čas umožňuje dnes. Prípadne berú loď ako investíciu. Ak po piatich rokoch budete chcieť loď predať aj za polovicu kúpnej ceny, zvyčajne sa po započítaní výnosov dostávate do mierneho zisku, akurát ste si užili vlastnú loď. Predajom po ukončení prenájmu sa tak zbavíte prípadných neduhov, ktoré sa na staršej lodi logicky začnú vyskytovať. Kúpiť rovnakým spôsobom si môžete novú.

„ Len na údržbu jachty treba počítať so sumou 5 – 10 % z obstarávacej ceny jachty ročne.“

Kde zakotviť v Chorvátsku?

Táto oblasť Jadranu je aj slovenským moreplavcom jednoznačne najbližšia. Poskytuje dobrý servis, pekné prostredie a relatívne priaznivé ceny. Jedným z najnovších prístavov je Kastela, nachádzajúci sa západne od Splitu. Má povolené státie pre 200 súkromných plavidiel a výhodou je vlnolam, vďaka ktorému má hĺbku až 11 metrov, čo umožňuje kotvenie aj veľkých jácht. Prístav Punat je jedným z najväčších a tomu zodpovedá aj vybavenie. Miesto pre takmer 900 lodí má všetko, čo potrebujete. Vrátane reštaurácií, kaviarní a neďaleko je priamo centrum mesta Punat, okrem iného známe aj pestovaním olivovníkov. Ponúka teda romantiku na lodi, ale aj mimo nej. Prístav Frapa bol niekoľkokrát zvolený za najkrajší prístav Jadranu a tomu zodpovedajú aj ceny za kotvenie. Patrí k najdrahším. Je to vlastne malý ostrovček plný lodí, veľmi prívetivý svojím prostredím. Prístav funguje plných dvanásť mesiacov v roku, takže sa nemusíte báť, že by bolo zatvorené.

„ Pre všetkých, ktorí si chcú dopriať luxus vlastnej jachty a znížiť aspoň cenu nákladov, začali spoločnosti ponúkať tzv. charter manažment.“

Morským vlkom „iba“ na pár týždňov

Inou kapitolou jachtárčenia je loď nevlastniť, ale namiesto prenajímania si ju prenajať. Alternatíva pre tých, ktorí chcú pár týždňov slobody a prakticky žiadne starosti. Loď si môžete prenajať aj s kapitánom a nemusíte absolvovať ani kapitánsky kurz. Práve prenájom je najlacnejší možný variant, ako si užiť krásu morí a tráviť dovolenku hodnú miliardárov. Najčastejším útočiskom dovolenkychtivých moreplavcov je opäť Chorvátsko aj pre veľmi dobre vybavený servis požičania plavidiel. Pri požičiavaní bežných plachetníc v Chorvátsku sa cena dostáva na hranicu 1 200 – 1 800 eur pre šesť osôb, čo je po rozpočítaní nižšia cena ako v prípade dovolenky v plážovom domčeku. Aj spotreba nafty je relatívne nízka. Pohybuje sa na 3 – 5 litroch na hodinu plavby. Motorový čln však stiahne pokojne aj 30 litrov a veľká priestranná jachta ťahá akoby nemala dno. Pri veľkosti jachty a motorov teda zvážte aj spotrebu, pretože logicky nie je v cene prenájmu. V ňom nie je ani kapitán, ktorý musí byť súčasťou posádky, ak nikto zo skupiny nemá oprávnenie kormidlovať loď. Ten stojí od 500 do 1 000 eur plus mu zabezpečujete stravovanie. No aj s prirátaním cesty k prístavu, jedla a záloh, plus poplatkov na kotvenie, vyjde dovolenka na jachte pre partiu porovnateľne s dovolenkou na súši. Takže, šťastnú plavbu!

Foto: Stockfresh

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow