26. jún 2017. Adriána. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Kedy vymeniť auto vo firme? Tu sú tipy

NextFuture NextFuture NextFuture  1.4.2014 1.4.2014  

Firmy na Slovensku prichádzajú o tisíce eur, ktoré im hltajú zbytočné náklady na prestarnutý vozidlový park. Ten totiž často využívajú až do jeho rozpadnutia sa. Hoci si autá odpisujú z majetku, štatistiky ich nákladov ukazujú, že od určitého momentu aj takéto auto stojí nemalé sumy vzhľadom na servisné náklady. „Zo štatistík vyplýva, že vozidlo je najvhodnejšie vymeniť pri vekovej hranici maximálne piatich rokov a 160 000 kilometrov pri benzínových motorizáciách a 180 000 km pri dieselových motorizáciách,“ hovorí obchodná riaditeľka Business Lease Slovakia Lucia Urbanová.

Automobilky dnes stále inovujú, nové vozidlá tak majú čoraz nižšiu spotrebu pohonných hmôt a sú ekologickejšie. Je však aj viacero ďalších dôvodov, kedy by firme mala „zablikať kontrolka“, že vozidlový park treba obmeniť. Tu je sedem tipov:

Kilometre a vek majú hranice

 „Kľúčovými faktormi pri hľadaní optimálnej doby využívania vozidiel je počet kilometrov, ktoré jednotlivé vozidlo najazdí. Podľa toho odporúčame vhodnú dobu s ohľadom na servisné náklady, spotrebu pohonných látok a pokles zostatkovej hodnoty,“ spresňuje.

Business Lease napríklad v súčasnosti financuje a spravuje vyše 3200 vozidiel firiem na Slovensku. V operatívnom lízingu je najčastejšou dobou, na akú sa lízing uzatvára, 48 mesiacov. Je to aj z toho dôvodu, že vozidlo v danom čase obvykle najazdí 120- až 160 000 kilometrov a jeho zostatková cena je stále vysoká aj na trhu jazdených vozidiel.

„Vozidlo je však vo všeobecnosti potrebné vymeniť pri vekovej hranici maximálne päť rokov a 160- až 180 000 kilometrov. Na druhej strane v prípade, že vozidlo jazdí menej kilometrov, je úplne v poriadku nechať ho jazdiť 5 alebo niekedy aj 6 rokov,“ podotýka Urbanová.

Benefit zamestnancom

Aj na Slovensku sú spoločnosti, ktoré vymieňajú autá už po troch rokoch, aby zamestnancom poskytovali benefit vo forme možnosti jazdiť na nových autách. Tento trend je však podľa Urbanovej aktuálne na ústupe vzhľadom na šetrenie firiem.

Keď náklady bezdôvodne rastú

Spoločnosti by určite mali zvýšiť pozornosť aj vtedy, ak sa náklady na vozidlový park neplánovito zvyšujú. „Obvykle ide o zvýšené servisné náklady a tiež vysokú poruchovosť a nespoľahlivosť vozidiel,“ dodáva.

Radšej zarobte, ako ho nechajte „rozpadnúť“

Pravdou je, že využívaním vozidla do jeho úplného rozpadnutia sa, prichádzajú firmy o možnosť zisku generovaného z včasného odpredaja jazdeného auta. „Na tento fakt veľa firiem zabúda. Mylne sa domnievajú, že ak vozidlo majú odpísané, nič ich nestojí. Stojí, lebo strácajú možnosť ešte niečo na vozidle zarobiť a dobrovoľne nesú riziko spojené s nepredvídateľnými servisnými nákladmi,“ upozorňuje Lucia Urbanová. Lízingová spoločnosť má napríklad prepracovaný systém elektronických aukcií, vybudovanú širokú sieť odpredajných kanálov, cez ktoré odpredáva jazdené vozidlá. „Firmám tak dokážeme pomôcť s odpredajom ich jazdených vozidiel,“ hovorí. Údaje za vlaňajšok potvrdili, že na Slovensku záujem o vozidlá po operatívnom lízingu na trhu rastie. Vozidlá majú čistú servisnú históriu a tak záujemca nekupuje mačku vo vreci.

Čas na zmenu správy autoparku

Pri výmene auta je aj čas premyslieť si, či firmy opäť zvolia jeho nákup do majetku, či cez finančný alebo operatívny lízing. Pri rozhodovaní sa dajú využiť ponuky analýz nákladov a bezplatné konzultačné služby Business Lease a porovnať výhodnosť spôsobov.

„Základným rozdielom napríklad je, že v rámci operatívneho lízingu outsourcujete financovanie, služby a aj finančné a prevádzkové riziko s vozidlom spojené. Pri finančnom lízingu outsourcujete len financovanie vozidla. Pri operatívnom lízingu neplatíte akontáciu a prefinancujete len rozdiel medzi obstarávacou cenou a zostatkovou hodnotou vozidla, nie celú hodnotu vozidla. Rozdiel je tiež v úrokových sadzbách, ktoré sú v operatívnom lízingu nižšie,“ vypočítava Lucia Urbanová.

Keď nemáte čas kontrolovať spotrebu

Ak nemáte čas kontrolovať spotrebu a stav vozidlového parku, potom už skutočne pouvažujte nad zmenou správy. Napríklad spoločnostiam, ktoré využívajú operatívny lízing, alebo správu vozidlového parku, kontroluje stav vozidiel lízingová spoločnosť. Z toho vyplývajú mnohé benefity. Lízingová spoločnosť upozorňuje klienta v prípade spozorovaných zvýšených servisných nákladov a dáva odporúčania na včasnú obmenu vozidiel. Okrem kontroly stavu vozidiel, klient využíva výhody širokej servisnej siete, ktorou lízingová spoločnosť disponuje na celom Slovensku.

Využite viac výhod

„Častým javom, ktorý evidujeme pri skoro každej firme je, že vozidlá im jazdia po celom území Slovenska a sú geograficky rozmiestnené v rôznych lokalitách.  Počty vozidiel v jednotlivých lokalitách sú príliš malé na to, aby firma dokázala vyjednať so servismi a pneuservismi zaujímavé podmienky,“ hovorí Urbanová.

Väčšinou sa tak dejú dva momenty. „Buď firma núti vodičov, aby využívali jeden maximálne dva servisy, čím si kumuluje servisné úkony a dosahuje vyššie zľavy, alebo vodiči chodia do servisov v lokalitách za vyššie ceny a bez akejkoľvek kontroly oprávnenosti a výšky servisných nákladov,“ upozorňuje. Tento druhý prípad sa podľa nej vyskytuje častejšie, keďže si firmy uvedomujú, že ich vodiči by presunmi do jedného servisu míňali zbytočne náklady na pohonné látky, ako aj čas potrebný na presun do servisu. Dochádza k zníženiu transparentnosti procesov a servisné náklady sa tak dostávajú mimo kontrolu firmy.

Lízingová spoločnosť disponuje širokou sieťou servisov. „Náš klient má napríklad možnosť využívať všetky servisy na celom území s garanciou oprávnenosti a výšky nákladov, keďže každý zásah je u nás monitorovaný našou spoločnosťou,“ dodáva.

Zdroj: TS Business Lease Slovakia

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow