20. október 2017. Vendelín. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Komfort, ktorý môžete zažiť na palube lietadla

Marek Mittaš Marek Mittaš Marek Mittaš  19.7.2016 19.7.2016  

Letecké spoločnosti bojujú o pasažierov nielen cenami, ale aj luxusom a pohodlím. Najviac ľudí cestuje síce v základnej ekonomickej triede, no bonitná klientela môže na palube lietadla zažívať komfort ako v luxusnej hotelovej izbe. Platí však, že kvalita niečo stojí, aj keď občas sa dá kúpiť výhodne.

 

Život v oblakoch

Lietanie už nemusí byť frustrujúcim zážitkom, ak prispôsobíte svoje potreby konkrétnej leteckej triede. Moderné stroje ponúkajú variabilitu, no vždy platí, že prvej triede patrí časť lietadla priamo za pilotom. Nasleduje biznis trieda a až potom najväčšia porcia sedadiel v ekonomickej triede. V prospech ekonomickej hrá predovšetkým hospodárnosť a vyšší štandard je lákavým ozvláštnením každého letu. Vo vyšších triedach môže však letenka stáť pokojne viac ako dovolenka v exotickej krajine, no cestu si užijete s nezabudnuteľným pôžitkom.

Ekonomická trieda pripomína MHD

Ekonomická trieda je projektovaná ekonomicky a pragmaticky. Sedadlá sú najužšie a cieľom je prepraviť čo najviac cestujúcich. Občerstvenie na krátkych trasách často chýba, alebo je dostupné za nadštandardné ceny. Už samotný dizajn triedy je projektovaný pre masy, a tie ho aj využívajú. V súčasnosti niektoré aerolínie ponúkajú aj triedu Premium economy. Rozdiel v cene oproti klasike je niekoľko desiatok eur a v cene sú väčšie a pohodlnejšie sedadlá, ktoré ocení cestujúci najmä pri dlhších letoch.

Pohodlie sa začína v biznis triede

Až tu sa podľa niektorých začína kvalitné lietanie. Príplatky treba počítať na stovky. Pre porovnanie s britskými aerolíniami dostanete novembrový jednosmerný let na trase Viedeň –New York za 1 700 eur v klasike, v biznis triede si priplatíte a na palubu vás pustia za bezmála 3 000 eur. Výhody však neobsahujú len pohodlnejšie sedenie, ale servírovanie jedál s príborom a na porcelánových tanieroch. Prednostné odbavenie na letisku je samozrejmosťou. Výhodu je, že sedadlá sú priestranné a zvyčajne sa dajú sklopiť do horizontálnej polohy, čím umožňujú pohodlné cestovanie aj v noci. Pre mnoho aeroliniek je to ponukový strop a niekedy je práve biznis trieda ich najprémiovejším produktom. Mnohé idú v starostlivosti o pasažierov ešte ďalej.

Prvá trieda – prvotriedny luxus

Letenka v tejto kategórii sa začína pri cene dvojnásobku biznis triedy, takže ide o poriadne drahý výlet. Niektoré spoločnosti ako Southwest, JetBlue, Spirit a ďalšie ju ani v ponuke nemajú. Tu už dostávate prakticky vlastnú kajutu, kuchára, špičkový servis a jedlo najvyššej kvality, alkohol najlepších značiek, vína zo svetových pivníc. Paradoxné je, že ceny leteniek sa za výnimočných okolností dajú získať aj v cene biznis triedy. Napríklad prvou triedou sa dá letieť na obojsmernej trase z Viedne do New Yorku aj za 3 000 eur, no potrebné je rezervovať si spiatočný lístok v akciovom čase a, samozrejme, v dostatočnom predstihu. Možno však povedať, že pre niekoho bude let v prvej triede silnejším zážitkom ako miesto, kam letí. Medzi stroje so špičkovým luxusom patria Airbusy A380, v ktorým napríklad Emirates k vlastnej izbe ponúka aj sprchu. Ťažko nájsť lepší a pohodlnejší spôsob cestovania.

Exkluzívne salóniky

Možnosť využívať VIP salóniky na letisku sú pre milovníkov prvej triedy prakticky samozrejmosťou, no dostupné sú už aj pre biznis triedu. V čom je teda rozdiel? Pre top segment spoločnosti často poskytujú ešte niečo navyše. Napríklad Lufthansa vo Frankfurte nad Mohanom svojim prémiovým pasažierom ponúka možnosť úplne sa vyhnúť hlavným terminálom. Všetko vybavíte komfortne na vlastnom termináli a k odletu vás dovezie limuzína.

Akú triedu si vybrať?

Rozdiely medzi prvou a biznis triedou nie sú také markantné ako pri prechode z ekonomickej triedy do vyššej kategórie pre biznis. Preto je dobré vedieť, čo konkrétny let, spoločnosť aj lietadlo ponúkajú. Rozdiely medzi sedadlami, ich rozmiestnením a komfortom je vhodné pred kúpou overiť napríklad na stránke seatguru.com, ktorá ponúka presne opisy úrovní tried, sedadiel pre konkrétny let, vrátane fotografií stravy aj pohodlia priamo od cestovateľov. Najviac asi medzi triedami cítiť rozdiel v jedle, nevyhýbajúc sa prvej, kde nie je nič výnimočné, ak ho pripravujú „Michelinskí“ kuchári.

Čo všetko môže ovplyvniť celu letenky?

Ceny leteniek nie sú pevne dané, poskočiť vedia o niekoľko stoviek eur hore aj dole. Ak chcete výhodnejšie letieť, je dobré zvažovať niekoľko alternatív, ktoré sa týkajú všetkých tried.

Last minute neexistuje!

Na rozdiel od klasických dovoleniek, letenky zľavu last minute nepoznajú. Práve naopak, najdrahšie sú pár dní pred odletom. Dôvodom je rozloženie leteniek do rôznych cenových hladín, a preto aj v nenaplnenom lietadle môžu byť letenky výrazne drahšie ako napríklad pred mesiacom či dvoma. Letenky treba nakupovať s čo najväčším predstihom.

Sezónnosť

Najdrahšie letenky, respektíve najmenej lacných leteniek, je k dispozícii počas hlavnej leteckej sezóny. Ide tradične o atraktívne termíny dovoleniek. Napríklad na Srí Lanku sa dá letieť aj o tretinu, prípadne aj polovicu lacnejšie, keď je obdobie dažďov. Podobne je to všade. Atraktívne a cenovo vyššie sú aj štátne sviatky, prázdniny a víkendy.

Prepravca

V tomto ohľade sú ceny leteniek priepastné. Treba však počítať s tým, že nízkonákladové letecké spoločnosti poskytujú len minimálny servis, majú množstvo doplatkových služieb a v neposlednom rade je potrebné overiť si, na ktoré letisko v krajine pristávajú. Býva zvykom, že využívajú menšie, vzdialenejšie letiská, čo zvýši náklady na prepravu v destinácii. Často bývajú nižšie letenky aj pri kombinácii viacerých prepravcov a s viacerými prestupmi. Lety jednou leteckou spoločnosťou a priame spojenia sú drahšie.

foto: British Airways

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow