17. október 2017. Hedviga. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Slovenské automobilky sú v sektore v regióne medzi lídrami

NextFuture NextFuture NextFuture  14.10.2014 14.10.2014  

Už vo štvrtok sa začína najväčšia jesenná autoshow na Slovensku. Aj napriek problémom v automotive sú naše závody v top desiatke automobiliek strednej a východnej Európe podľa obratu.

Automobilky Volkswagen Slovakia, Kia Motors Slovakia a PSA Slovakia sú podľa obratu v top desiatke autovýrobcov v strednej a východnej Európe. Vyplýva to z rebríčka Coface CEE TOP 500 podľa obratu za rok 2013. Lídrom slovenských automobiliek je Volkswagen, ktorému patrí v regióne pozícia dvojky hneď za českou Škoda Auto.

Ruské opatrenia

Automobilový sektor je v regióne strednej a východnej Európy silne naviazaný na celosvetový dopyt po autách, keďže väčšina výroby týchto automobiliek smeruje do celého sveta. Vývoj tak podľa hlavného analytika Coface pre strednú a východnú Európu Grzegorza Sielewicza bude závisieť nielen od postupnej stabilizácie v západnej Európe, ale aj od prípadného vystupňovania ruských odvetných opatrení. „Ak by opatrenia priniesli obmedzenie dovozu nových automobilov do Ruska, mohlo by to ovplyvniť zahraničných výrobcov. Tí už začali zvažovať montáž značnej časti výroby v Rusku, aby znížili negatívny dopad zo znehodnocovania meny,“ hovorí Sielewicz. Rusko už pociťuje zhoršenie predaja automobilov v krajine. „K augustu 2014 išlo medziročne o pokles 26 %, ten sa dotkol tamojších zahraničných značiek - Ford o 57 %, Chevrolet o 50 % a Opel o 38 %, ale aj domácej Lady, a to o 32 %,“ spresňuje. Kým dopyt z eurozóny zostane v strednodobom horizonte podľa neho stabilný, ruskí spotrebitelia čelia rastúcej inflácii a znehodnocovaniu meny. Domácnosti míňajú skôr na veci dennej spotreby než dlhodobej a firmy nemajú chuť obnovovať vozidlový park.

Na úspechu sa podieľa značka

Úspech jednotlivých krajín vo výrobe áut bude závisieť podľa Sielewicza od konkrétnej značky, ktorá sa tam vyrába, a podnikateľských rozhodnutí výrobcov. „Rumunsko malo vlani solídne tempo rastu HDP 3,5 %, čo bolo jedno z najvyšších v celej EÚ. Významne k tomu prispeli aj firmy z automobilového sektora zastúpené v rebríčku Coface TOP 500 CEE podľa obratu,“ konštatuje Sielewicz. Krajina podľa neho ťaží z jednej z najnižších nákladov na pracovnú silu v regióne a z investícií Renault a Ford do miestnych závodov. „Renault vdýchol nový život do rumunskej značky Dacia. Ford tam má tiež úspech s produkciou vozidiel B-Max, rovnako ako high-tech motormi Eco-Boost montovanými do rôznych modelov,“ podotýka Sielewicz.

Automobilový priemysel významne prispieva k HDP aj v Maďarsku. To malo za druhý štvrťrok 2014 medziročne najvyšší rast HDP v celej EÚ, a to 3,7 %. Zostalo atraktívne pre zahraničných investorov. Automobilový priemysel ťaží zo závodu GM na výrobu motorov a z dopytu po prémiových vozidlách Audi (motory, modely A3, TT) a Mercedesu (triedy B, model CLA) z tamojších závodov.

Aj napriek tomu mnoho značiek v regióne čelí nadvýrobe a dvojitej recesii v eurozóne v rokoch 2012 a 2013. Niektoré museli zavrieť závody (napríklad PSA) alebo pozastaviť výrobu na určité časové obdobie (Ford v Rumunsku). V mnohých prípadoch sa však aj premiestňovali závody. „To bol vlani aj prípad TRW, ktorá premiestnila závod na výrobu volantov z Českej republiky do Rumunska kvôli nižším nákladom na pracovnú silu,“ konštatuje Sielewicz.

Perspektívy sektora v regióne sú podľa neho pozitívne vďaka zlepšujúcemu sa globálnemu dopytu. „Zároveň silná prítomnosť výrobcov automobilov v regióne strednej a východnej Európy a ich investície majú vplyv na tvorbu nových pracovných miest,“ dodáva Sielewicz.

Zdroj: TS Coface

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow