23. jún 2017. Sidónia. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Technológie, ktoré vyrážajú dych

Marek Mittaš Marek Mittaš Marek Mittaš  31.1.2017 31.1.2017  

Súčasný technologický vývoj je rýchlejší ako sedemmíľové čižmy. Dynamika, akou sa svet posúva od nemožného k realizovanému, je priam zarážajúca. Mnohé z noviniek, ktoré dnes prichádzajú na trh, sa nám ešte nedávno zdali ako utópia a dnes ich môžeme naplno využívať.

 

Auto, ktoré bezpečnejšie jazdí aj bez šoféra

Automobilky akoby sa predbiehali v tom, kto ponúkne komplexnejší automobil, kde bude šofér už len doplnkovou súčiastkou. Faraday Future nie je žiadnou automobilovou veľmocou a predsa sa jej podarilo na CES v Las Vegas v tomto roku predstaviť skutočný automobilový unikát FF 91. Elektrický štvorsedan, ktorý nielenže je rýchlejší ako Tesla, ktorá si stavala prestíž na svojom výkone, ale je vďaka moderným informačným technológiám podstatne inteligentnejší. To znamená, že z nuly na stovku ho viac ako 1 000 koní popoženie za 2,39 sekundy. Jeho unikátom sú najmä bezvodičové služby. To znamená, že automobil sám zaparkuje bez toho, aby ste museli byť na sedadle. Zaujímavosťou je však ešte niečo iné. Auto je dokonale prispôsobené náladám aj správaniu vodiča. Odomkne sa len na základe rozpoznania tváre a jazdu prispôsobí majiteľovým zvykom.

 

 

Faraday Future nie je žiadnou automobilovou veľmocou a predsa sa jej podarilo v tomto roku predstaviť skutočný automobilový unikát FF 91.

 

 

Kamión na vodík

Elektromobily na súkromné účely už nie sú žiadnou novinkou. O kamiónoch sa zatiaľ hovorilo len pošepky, pretože nikto si nedovolil predstaviť stroj, ktorý by dokázal utiahnuť niekoľkotonové monštrum. Potom prišla Nicola Motors Company s konceptom kamióna Nicola One poháňaného vodíkom. Princípom je elektrický chod vytváraný vďaka palivovým článkom. Na jednu nádrž plnú vodíka by mal plne naložený kamión prejsť bezmála 2 000 kilometrov, čo bude bohato stačiť na štreku naprieč Európou. Zatiaľ je kamión v štádiu príprav a dodávky sa počítajú najskôr o tri roky. Tento koncept je zatiaľ počítačovou simuláciou, ale je viac ako pravdepodobné, že z nákresov čoskoro vyrazí na cesty.

 

Bluetooth 5.0

V polovici decembra minulého roka sa prvý raz na trhu IT a telekomunikácií objavilo zariadenie Bluetooth 5.0. O čom je? Hlavne o rýchlosti. Už Bluetooth 4.2 v roku 2014 predstavil IPv6 a 2,5-násobný nárast rýchlosti oproti 4.1, ale päťka šliape na plný plyn. Jednou z ambícií novej technológie je stať sa hlavnou technológiou pre internet vecí (IoT). Rýchlejší Bluetooth umožní aj plynulejší, kvalitnejší a stabilnejší prenos dát medzi smartfónmi a bezdrôtovými reproduktormi, slúchadlami, hands free. V porovnaní s modelom 4.0 bude päťková inovácia až dvakrát rýchlejšia. Prenosová rýchlosť sa zdvihne na 2 Mbit/s, to už stačí aj na stream HD videa.

 

Konečne Galileo

V súčasnosti sa naplno začína etablovať nový projekt Európskej únie Galileo, ktorý by mal ponúkať presnejšiu navigáciu ako súčasné GPS. Vo svojej podstate nejde vlastne o novinku, pretože Rada EÚ schválila projekt Galileo už v roku 1999 s tým, že do plnej prevádzky bude etablovaný v roku 2008. Pomalé procesy v rámci Únie však plnú funkcionalitu odsunuli až na roky 2020 a 2021. Už od polovice decembra 2016 sa však európsky navigačný systém Galileo podarilo spustiť pre verejné využívanie aspoň v čiastočnej prevádzke. Samotné družice systému si kladú za cieľ zvýšiť presnosť geolokácie z desiatich metrov na jeden meter. V praxi to znamená, že pri navigovaní automobilov to už nebude len o voľbe cesty, ale presnom radení sa v jazdných pruhoch. Plánovaných je vypustiť celkovo 30 satelitov, dnes ich je v prevádzke na orbite 18. Do plného stavu sa má doplniť v roku 2020.

 

Tlač bez atramentu

Nielen preto, že atramentové tonery sa rozkladajú takmer 500 rokov, ale aj pre ich neustálu potrebu výmeny absolventi Technickej univerzity v Delfte vyvinuli špeciálnu tlačiareň, ktorá tlačí bez toho, aby spotrebovávala farbu. Ide o technológiu jemného vypaľovania pomocou lupy. Zatiaľ bol prototyp testovaný len v laboratórnych podmienkach s infračerveným lúčom. V prísnom slova zmysle ide o technológiu karbonizácie. Ešte stále je však potrebné doladiť komerčné využitie, ale s bezatramentovými laserovými tlačiarňami by sme sa mohli stretnúť v obchodoch v priebehu pár najbližších rokov.

 

 

Inteligentní asistenti sú prakticky všade.

 

 

Inteligentní elektronickí asistenti

Ako prví s nimi začali prirodzene operovať lídri ako Google, Amazon, Apple či Microsoft, ale dnes už mnoho spoločností vidí v tomto IT segmente svoju budúcnosť. Inteligentní asistenti sú prakticky všade. V mobiloch, autách a Mark Zuckerberg má jeden prototyp menom Jervis doma. V jeho prípade už meno predznamenáva, že ide o niečo viac ako o výkonnejší palubný počítač na palubnej doske. Odpovedá na rôzne otázky a nie iba na priame príkazy. Automatikou je zvládnutie povelov na spustenie televízie, ovládanie osvetlenia či tienenia. A to je len začiatok. Práve inteligentní elektronickí asistenti sa stanú s pokrom inteligencie výkonnými domácimi spoločníkmi. O pár rokov majú elektronickí asistenti robiť množstvo pre nás nepohodlných vecí.

 

Foto: Faraday Future

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow