18. október 2017. Lukáš. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Trendové športy. Prečo sú in a čo prinášajú?

Marek Mittaš Marek Mittaš Marek Mittaš  27.5.2015 27.5.2015  

Churchillovské „no sport“ už dávno vyšumelo z módy. Dnes je moderné kultivovať svoje telo a postaviť sa na odpor lenivému spôsobu života. Aspoň tí úspešnejší ľudia už pochopili, že bez dostatočnej telesnej kondície sa ani v biznise, ba ani v láske akosi nedarí. Okrem populárneho behu, jogy či bicyklovania sú tu aj nové „trendy“ športy so zdravotnými aj inými benefitmi. Najlepšie je skúsiť ich na vlastnej koži.

 

Boot camp

Rýchle a efektívne spaľovanie tuku, formovanie postavy, posilňovanie svalov aj kostí, kĺbov, šliach aj celkovej kondície. Všetko v jednom. No zadarmo to nebude. Boot camp je cvičebný program, pri ktorom sa potili aj armádne zložky a v mierne otesanej forme sa dostáva aj do slovenských končín. Zvyčajne sa trénuje v exteriéri, iba v prípade zlého počasia sa sťahujú účastníci do hál. Ide o sériu cvikov, behov a pohybov s vlastným telom alebo náčiním, kde je motiváciou okrem pekného tela aj skupinový duch. Pre extrovertných cvičencov, ktorým lezie tiché šliapanie do stacionárneho bicykla na nervy, nie je nič lepšie.

Flyfit

Vzrušujúce adrenalínové cvičenie. Na prvý pohľad vyzerá ako nadpozemská akrobacia a na zemi skutočne veľa nebudete. Ľudovo povedané, ide o cvičenie s pomocou špeciálnych plachiet. Budete sa hojdať, visieť, prevaľovať vo vzduchu, stvárať krkolomné kúsky a pritom chudnúť. Na flyfit sa používa špeciálna tkanina s nosnosťou 500 kilogramov, takže naozaj môže začať cvičiť aj človek s nadváhou. Cvičenie sa vykonáva v pokoji, v tempe pripomínajúcom jogu. Okúsite však nové pohyby aj polohy, čím si precvičíte svaly, o ktorých ste ani nevedeli, že ich máte. Spája v sebe prvky jogy, silového cvičenia aj ľahkej akrobacie. Spevňuje svaly aj kĺby, výrazne napomáha látkovej výmene a správnemu držaniu tela. Vďaka špeciálnemu uchyteniu a cvikom sa uvoľní chrbtica aj nervy v nej tak, ako sa to nedá nikde inde a boľavému chrbtu po pár týždňoch navždy zamávate.

Crossfit

Ucelený program na kultiváciu tela. Spája v sebe kardio, silové cviky, tréning vytrvalosti a, samozrejme, správny krosfiťák neopomenie ani kvalitné nastavenie stravy. V princípe ide o neustály funkčný pohyb, takže na nejaké prestoje medzi cvikmi zabudnite. Jeho cieľom je optimalizácia fyzických možností a podporuje ako kardiovaskulárny systém, tak aj rýchlosť, výbušnosť a presnosť. Je preto unikátnym doplnkom pre bojové športy. Využívajú sa rôzne náčinia aj vlastná váha. Crossfit nie je maličkosť, ale má extrémne dobré výsledky. Dá sa s ním dopracovať k postave ako z magazínu aj bez dlhých hodín strávených v posilňovni.

Port de bras

Cvičenie priam stvorené pre ženy. Telo pri ňom zrelaxuje a zároveň sa dostane do formy. Port de bras v sebe kombinuje balet aj klasický moderný tanec s naťahovacími cvikmi. Svoje uznanie aj výsledky má po celom svete. Na Slovensku sa presadzuje pomalšie, ale aj tu sú už fitcentrá a športoviská, ktoré ponúkajú možnosť vyblázniť sa tancom. Jeho pôvod je medzinárodný a vznikol spojením ruského tanečného choreografa Vladimira Sneznika a španielskeho fitnes trénera Julia Diefuez Papího. Je vystavaný na tom, aby ste sa zabavili, ale zároveň aj komplexne precvičili celé telo. Môžu ho cvičiť aj začiatočníčky a predovšetkým sa jeho vplyv prejavuje v oblasti brušných svalov.

„Boot camp je cvičebný program, pri ktorom sa potili aj armádne zložky a v mierne otesanej forme sa dostáva aj do slovenských končín.“

TRX

História tohto cvičenia sa začína na vojenských základniach, čo mu už samo o sebe nahráva body a stáva sa atraktívnym tréningom aj pre mužov. Ide o cvičenie s vlastnou váhou, preto je bezpečné, a pozor, tu sa končia všetky výhovorky, dá sa s ním cvičiť všade. Na dovolenke, v kancelárii, v hotelovej izbe alebo doma v chodbe. V obľube sú aj skupinové cvičenia. TRX je na svete v komerčnom využití od roku 2005. Ide v princípe o závesné pruhy, na ktorých sa dajú precvičiť takmer všetky svaly na tele. To pridáva týmto cvikom na ich obľube. Ide o silové cvičenie, pri ktorom však stúpa aj tepová frekvencia. Darí sa zároveň rysovať svalstvo, zhadzovať tuk, formovať postava a zároveň budovať stabilné svalové jadro.

„Aby sme neodradili ani zarytých domasedov, ktorí by chceli zmeniť sedavý spôsob života, ale pot im vybehne na čelo už pri viazaní športových tenisiek, prichádza nordic walking.“

Tabata

Extrémne rýchle, extrémne intenzívne, extrémne účinné. Cvičenie, na ktoré stačia štyri minúty a môžete si hovoriť športovec. Revolučné cvičenie sa volá po japonskom lekárovi menom Izumi Tabata. Tabata sa dá v začiatkoch cvičiť štyri minúty, ale celý program vo svojej komplexnosti zaberie maximálne pätnásť minút. Stačí tabata tréning päťkrát týždenne a aeróbna kapacita tela sa zvýši o 14 % nehovoriac o iných benefitoch. O čo ide? O telesné peklo. Doslova. Tabata je striedanie šiestich až siedmich cvikov v trvaní 20 sekúnd v niekoľkých kolách. Ide sa však na 100 % výkonu tela a medzi cvikmi je odpočinok iba 10 sekúnd. Už pri druhom cviku zistíte, ako funguje Einsteinova teória relativity. Desať sekúnd je neskutočne krátko a tých dvadsať je ako večnosť. Na tabate je čarovné, že si môžete zvoliť drepy, kliky, brušáky, skoky cez švihadlo, beh. Je to jedno. Nezabudnite však na pravidlo dvadsať a desať. Sedem opakovaní skutočne zvládne málokto a tréning bol vyvinutý pre atlétov. Nie je vhodný pre začiatočníkov, ale ak už máte istú kondíciu, tabata vám pomôže rapídne zvýšiť výkon aj svoj potenciál. Tuky pálite aj hodinu po skončení cvičenia, aktivizujete rýchle svalové vlákna a posilňujete srdce zdravšie, ako behaním maratónov. Cesta k skvelej postave a výkonu sa volá tabata.

„Tabata – extrémne rýchle, extrémne intenzívne, extrémne účinné. Cvičenie, na ktoré stačia štyri minúty a môžete si hovoriť športovec.“

Nordic walking

Aby sme neodradili ani zarytých domasedov, ktorí by chceli zmeniť sedavý spôsob života, ale pot im vybehne na čelo už pri viazaní športových tenisiek, prichádza nordic walking. Je to šport pre každého. V princípe ide o rýchlu chôdzu doplnenú pravidelnými pohybmi rúk vďaka špeciálnym paliciach. Dá sa robiť počas zimy, aj v lete. V prírode, aj v meste. Pri správnej technike sa zapája 90 % svalov na tele, stimuluje sa srde aj dýchanie. Má blahodarný vplyv aj na psychiku, doslova ozdravuje od stresu. Chôdza je prirodzená ľudská činnosť, a preto je určená pre každého. Vykročte si po zdravie.

Foto: Shutterstock

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow