23. november 2017. Klement. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
Quotes by TradingView
 

Veda, láska, sex aj umenie v jednom flakóne

Marek Mittaš Marek Mittaš Marek Mittaš  21.5.2015 21.5.2015  

Vôňa parfumu sa svetom niesla už pred viac ako sedemtisíc rokmi. V prvých rokoch to boli skôr ťažké vône bylín uchovaných v olejoch určených na náboženské rituály a obetu bohom. Vôňa symbolizovala nehmatateľnú krásu a časom sa do nej začali odievať aj ľudia, ktorí chceli jediné. Voňať božsky.

 

Z oltára na pokožku

Slovo parfum je odvodené od per – fume, čo v preklade znamená naprieč dymom. Od svojho vzniku tak vonné esencie možno chápať ako niečo, čo bolo nehmatateľné, ale skvostné. Určené na to, aby vôňa stúpala až do nebies a ľudia si poctili a naklonili božstvá na svoju stranu. Hoci v prvých rokoch to boli Egypťania, ktorí ich pripravovali pre zosnulých panovníkov na balzamovanie. Časom však omamnú božskú vôňu využívali aj samotní panovníci, aby podčiarkli ich vyvolenie najvyššími. Nefertiti bola známa využívaním vonných olejov zo santalového dreva, ambry či vzácnych kvetov. Ako možno vidieť, niektoré vône sa zachovali prakticky od počiatkov dodnes.

Alkohol posunul parfum vpred

Kým v antike a staroveku fičali vonné oleje a mastičky, na začiatku stredoveku Arabi, ktorí vynašli techniku destilácie, prakticky dali parfumom základ, aký poznáme dnes. Nové byliny, extrakty, to všetko vo vysokopercentnom alkohole. Začala sa nová éra vône. Aj preto sa osemnáste storočie nazýva storočím parfumov. Voňalo všetko a všade, vo Francúzsku sa dokonca namiesto hygieny preferovalo osviežovanie parfumom, čo patrilo k istej prestíži. Aj preto, že do polovice storočia dobrý parfum stojí viac ako šperk. Priemyselná revolúcia však odmávala klasickej výrobe lisovaním. Bola vyvinutá metóda extrakcie a razantne sa začali používať syntetické náhrady vôní. Spôsobilo to revolúciu a bežní ľudia si konečne mohli dovoliť aj to, čo páni. Od devätnásteho storočia evidujeme výrobu parfumov na priemyselnej báze. Prichádzajú veľkovýrobcovia a prvé známe značky.

Krása vo fľaštičke

V dvadsiatom storočí sa opäť začína pristupovať k parfumu ako k umeniu. Tentoraz sa k majstrom na vône pripájajú umelci z oblasti tvarovania skla a parfumy dostávajú svoje prvé živé flakóny. V roku 1907 prichádza François Coty, pre ktorého znamená krásny flakón zobrazujúci aj navonok, aký poklad sa skrýva vo vnútri. So skutočnou revolúciou prichádza Paul Poiret, módny návrhár, ktorý doslova spôsobil prevrat vo svete parfumov. Stáva sa prvým módnym dizajnérom parfumov pre rad Rosine. André Fraysse priniesol flakón v tvare čiernej gule. Shocking od Shiaparelli z roku 1930 priniesol flakón vo forme ženskej hlavy. Coty prekvapil flakónmi vôní Lalique. Guerlain prichádza s novou vôňou Shalimar a vo flakóne Baccarat. Parfum XXIII od Delettrez sa navonok prezentoval trinástimi perlami. Parfumy sa opäť stávajú šperkami, čo zotrvalo až do súčasnosti. Svet parfumov a módy sa bezhranične prepojil. Okrem tradičných parfumérskych výrobcov svoje vône predstavili celebrity aj známe módne domy. Flakón je spolu s ingredienciami miešaný takpovediac na mieru, aby ako správny predmet umenia zosobňoval to, kým sa stanete, keď si ju oblečiete.

Moc vône

Prečo je parfum tak nesmierne obľúbený a podmanivý, že sme zaň ochotní utratiť tisíce? Robí nás niekým iným, respektíve podčiarkuje náš naturel. Preto parfumy na ľuďoch rozdielne voňajú. Čuch je jedným z primárnych zmyslov človeka a podľa vedcov je dokonca zodpovedný za výber partnera. Kto nám nevonia, s tým to nebude fungovať, ani keby to bolo o najlepšom kamarátstve na svete. Vôňa a sexualita spolu úzko súvisia. Preto je dobrý parfum hotové afrodiziakum. Chuť na sex dokonca zvyšuje magické pačuli, svieža fialka alebo šťavnaté tóny broskyne. Jean Paul Gaultier a jeho Le Male či Nuit Pour Femme od Hugo Boss sú chýrnymi volavkami na mužov. Pánom dodáva charizmu vôňa ľadového oceánu a dokonca sa na svete zrodil aj parfum Vulva s magickou vôňou ženskej vagíny na pozadí neutrálnej kombinácie aróm. Vo flakóne tak môže byť omnoho viac, ako len pár kvapiek príjemnej vône. Je to vzrušenie, príťažlivosť aj schopnosť pôsobiť zvodne na opačné pohlavie.

Najdrahšie parfumy sveta

Kvalitný parfum nie je lacnou záležitosťou. Odzrkadľuje v sebe nielen umelecké cítenie pri miešaní vône, ale aj posolstvo, ktoré podvedome odovzdáte každému, kto na vás parfum zacíti. Ak chcete však to najdrahšie z najdrahšieho, budete musieť siahnuť do vrecka o niečo hlbšie ako pri nákupe v bežnej parfumérii.

DKNY Golden Delicious Million Dollar Fragrance Bottle

Takto voňajú peniaze. Ide skutočne o vôňu pre najbohatších z bohatých. Unikátny projekt značky DKNY ostal z roku 2011 zatiaľ neprekonaný. Stojí omračujúci jeden milión eur. Autorom flakónu je Martin Katz a vyrobil ho z číreho 18-karátového zlata, ozdobil 183 kúskami zafíru, 2 700 bielymi diamantmi, tyrkysmi, platinou a všemožnými drahými kúskami kameňov a kovov. O vôni samotnej sa až tak nehovorí, išlo skôr o dizajnovú záležitosť. Zisk z predaja unikátneho flakónu poputoval na dobročinné účely.

Clive Christian No. 1

O flakóne zo zlata už v tejto cenovej kategórii netreba pochybovať. Sú na ňom aj diamanty a na svet sa dostalo len desať fľaštičiek tejto vône, ktorá je údajne skutočne magická. Jedna unca, čo je bežná jednotka vo svete parfumov a predstavuje približne 29 mililitrov, stojí takmer 13 000 dolárov. Na veľký flakón si bolo potrebné pripraviť viac ako 200 000 dolárov. Parfum drží aj Guinnessov rekord za najdrahšiu vôňu.

Baccarat Les Larmes Sacrees de Thebes

Parfum je známy aj pod označením Posvätné slzy Théby a je v tvare egyptskej pyramídy. Každoročne sa ho vyrobí len limitovaný počet kusov, aby sa cena 6 800 dolárov za uncu neznehodnocovala. Je to voňavá zmes jantáru, jazmínu, ryže, egyptskej cassie, myrhy aj kadidla. Presný recept je však utajený, ale vraví sa, že zo ženy robí skutočnú bohyňu, tak ako to bolo za čias starovekého Egypta.

Chanel Grand Extrait

Chanel je vo svete parfumov vysokou triedou. Špeciálne slávny Chanel No. 5, ktorý v roku 1921 vytvoril Ernest Beaux. Práve Grand Extrait má byť najvzácnejšia a najčistejšia verzia tohto legendárneho parfumu. Prichádza na trh v limitovanej edícii s cenovkou 4 200 dolárov za uncu. Prvotriedne vyberané suroviny, tradičné receptúry a jazmín zbieraný v noci z vlastných polí vo Francúzsku niečo stojí. 

Hermès 24 Faubourg

Luxusná značka si vyžaduje aj luxusnú vôňu, a to nie hocijakú. Názov je podľa prvého obchodu Hermès v Paríži. Receptúra bola vytvorená legendárnym lekárnikom menom Maurice Roucel. Vôňa je ľahká, dlhotrvajúca, kvetinová a slnečná. Obsahuje pomarančový kvet, jazmín, ľaliu, pačuli, ylang ylang, kosatec, vanilku, ambru a santalové drevo. To všetko stojí 1 500 dolárov za uncu.

Foto: Stockfresh

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow