19. september 2017. Konštantín. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Vlado Zlatoš a Tina Zlatoš Turnerová: Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa, ktoré treba preskočiť

Alica Balaščíková Alica Balaščíková Alica Balaščíková  22.1.2014 22.1.2014  

Vlado Zlatoš sa venuje rozsiahlym aktivitám spojeným s optimálnou výživou, životosprávou a extrémnou kondíciou. Je blogerom a spíkrom. Tina Zlatoš Turnerová poskytuje odborné služby v oblasti športu a výživy, špeciálne tréningy pre deti, mládež a dospelých v oblasti plážový volejbal, kondičné a športové tréningy a analýzy životosprávy. Manželia, ktorí sa snažia o nápravu nevedomosti o zdravom životnom štýle často spôsobenej dobre premysleným marketingom spolu vystupujú ako Wellness Team.

 

Keď za vami príde človek, ktorý túži po zmene svojej životosprávy alebo po zmene svojho vzhľadu, aké základné otázky mu položíte, aby ste pre neho vedeli vytvoriť plnohodnotný plán?

Väčšina ľudí si kladie veľmi nesprávne otázky typu: „O koľko kalórií musím zjesť menej, aby som dosiahol/-la svoje estetické ciele?“ alebo: „Aká diéta mi pomôže čo najrýchlejšie schudnúť X kilogramov?“ alebo „Ako najrýchlejšie naberiem 10 kg svalovej hmoty do leta?“ Na základe zle sformulovaných otázok a následne slabých odpovedí, sa ľudia rozhodujú povrchne, čo vedie k povrchným výsledkom a zlým úsudkom, ktoré vidíme všade okolo seba (nadváha, obezita, podlomené zdravie, metabolické poškodenia). Dnes sa ľudia ponáhľajú viac ako kedykoľvek predtým a želajú si mať za svoje peniaze okamžité výsledky. Všetci potom hľadajú neexistujúce skratky a krátkodobé riešenia, ktoré vymieňajú za dlhodobé a opakujúce sa problémy (napríklad jojo efekt).

Príklady niektorých otázok, ktoré kladieme našim čitateľom blogu i klientom na zamyslenie znejú nasledovne:

  • Čo musím vo svojej životospráve zmeniť (výživa, pohyb, spánok), aby som dostal/-a pod kontrolu svoju hormonálnu sústavu?
  • Aké krátkodobé uspokojenia by som mal/-a zo svojho života vynechať, aby som ich nevymenil/-a za dlhodobé problémy?
  • O koľko musím zlepšiť svoju kondíciu, aby krajšia estetika bola vedľajším „produktom“ mojej všestrannej kondície?
  • Aké kalórie majú z fyziologického hľadiska prednosť pred ostatnými (tuky vs. sacharidy a bielkoviny) a prečo je to tak?
  • Ktorým potravinám dovolím, aby sa stali súčasťou môjho tela?
  • Aké výživové princípy by som mal/-a ovládať a ktoré z nich sú najdôležitejšie?

Je pravda, že nezvyknete jedávať raňajky? Mnoho odborníkov na zdravé stravovanie tvrdí, že raňajky sú najdôležitejším jedlom dňa. Vy s nimi zrejme nesúhlasíte. Mohli by ste našim čitateľom zhrnúť prečo je to tak?

Raňajky sú najdôležitejšie jedlo dňa, ktoré v záujme zachovania zdravia je dobré sa naučiť preskočiť. Tina neraňajkuje celý život, ja osobne som poctivo raňajkoval až 30 rokov, ale za posledné dva roky experimentovania som musel tento názor jednoducho prehodnotiť. Priznať si to nebola vôbec ľahká úloha a tieto riadky len málokto prečíta bez zaťatých zubov. Raňajky sú najkontroverznejšia téma, pretože nám bolo po desiatky rokov neustále tvrdené, aké sú raňajky veľmi dôležité. Pre cereálnych lobistov nepochybne. Ale v podstate je to aj pravda, pretože pre ľudí, ktorých bunky fungujú na glukózovom metabolizme (čo je drvivá väčšina), by sa energetická rovnováha bez raňajok úplne zrútila. Títo ľudia nedokážu spaľovať ako „pohonnú hmotu“ svoje vlastné zásoby podkožného tuku, čo pri glukózovom metabolizme, ktorý stimuluje neustále hormón inzulín, ani nie je možné. Ich telo nevie využiť zdroj energie z mastných kyselín a tvoriť ketóny, čo je štvrtá forma paliva, na ktorú bolo naše telo prispôsobené nie stovky, ale stotisíce rokov. Glukóza nikdy nebola mienená ako primárne palivo, práve naopak. Je to palivo pre výnimočné situácie (najmä útok-útek), preto ho máme tak málo v pečeni a vo svaloch vo forme glykogénu (max. do 350 – 400 g u vyšportovaného muža, u netrénovaného podstatne menej). Na druhej strane tukových zásob má aj ten najchudší človek s 5 % podkožného tuku enormné množstvo, ktoré by mu pokojne vystačilo aj na 20 maratónov (pre orientačnú predstavu). Ako stimulovať telo, aby začalo viac spaľovať zdroje energie ktorých máme nadbytok? Niekto, kto má aj malú nadváhu (muži nad 15 % a ženy nad 18 % podkožného tuku), má extrémne množstvo energie v zásobe, ktorú nedokáže využiť až dovtedy, kým si neopraví svoj zle fungujúci metabolizmus a hormóny. A to sa nestane, pokiaľ budete konzumovať päť jedál za deň, ak budete jesť aj vtedy, ak nie ste hladní, ak budete konzumovať viac ako 100 g sacharidov za deň, ak nebudete fyzicky trénovať vždy na lačný žalúdok a keď budete znásilňovať svoje telo jedlom každé ráno aj v prípade, že nemáte hlad (to platí aj pre deti). Ak hlad máte, tak si doprajte raňajky podľa nášho návodu, ale vločky či cereálie v nich nehľadajte. Kľúčové pojmy sú v tomto smere metabolická flexibilita (schopnosť efektívne spaľovať aj iné palivo ako glukóza) a metabolický tréning (podpora tukového/ketónového metabolizmu).

Máte aj mnoho iných názorov, ktoré sa vymykajú spod rámca tých zaužívaných a všeobecne známych, ako na to reagujú ľudia? Stretli ste sa aj s reakciami ľudí, ktorí vás majú za tárajov a nie sú ochotní opustiť svoje vžité názory?

Celý svetonázor je tvorený presvedčeniami, ktoré zastávame na osobnej, kolektívnej (blízke okolie) či spoločenskej úrovni (napríklad štát a kultúra). Dnes sa tieto presvedčenia umelo formujú pomocou reklamy, marketingu alebo vedy, ktorá je často iba predĺženým „chápadlom“ marketingového úsilia nadnárodných spoločností, ktoré si to môžu dovoliť zaplatiť (napríklad farmácia, potravinársky alebo poľnohospodársky priemysel). V podstate sa tomu hovorí aj propaganda alebo lobizmus a nič sa nenecháva náhode. Tisíckrát opakovanému klamstvu uveríme skôr ako pravde, ktorú počujeme po prvýkrát. Mnohé ekonomicky silné skupiny ľudí majú záujem, aby náš vnútorný svet bol zaplnený takými informáciami, slovami a myšlienkami, ktoré vyhovujú ich potrebám a ekonomickým cieľom. Prečo si inak myslíte, že nikto na svete ešte nedal všetky najlepšie informácie dokopy a nevytvoril z nich najlepší manuál na šťastný a zdravý život detí od ich narodenia až po smrť? My netvrdíme, že tento manuál už máme v rukách a sme jediní, ktorí sa o to úprimne a čestne pokúšajú. Je nás viacej takých, ktorí sa pokúšame ísť po ceste pravdy a hľadáme riešenia nielen pre seba, ale aj pre iných. V skutočnosti však máte pravdu, sme iní a vždy budeme, pretože „nepoučkujeme“ tie isté nezmysly z minulého storočia stále dokola. Nechávame sa však radi kritizovať ľuďmi, ktorí majú vlastné myšlienkové koncepty, vlastné funkčné riešenia a ukážu nám ich cez svoje výsledky (inak sa to volá pokrytectvo).

Čo považujete za najväčšieho strašiaka dnešnej doby čo sa týka životného štýlu a životosprávy?

Neochotu prijímať nové a často aj kontroverzné myšlienky, ktoré odporujú súčasnej dogme. Problém ale nie je len v intelektuálnej rovine a v neschopnosti klásť si tie správne otázky. Ľudia zavrhujú veci a myšlienky bez toho, aby boli ochotní overiť si ich platnosť v realite. Jasné, že výsledky vedeckých štúdií si nikto z nás nemá ako preverovať. Ale vyskúšať napríklad neraňajkovať dva mesiace a zistiť rozdiel v pocitoch si môže dovoliť každý. To isté platí aj o konzumácii jedla v čase hladu. Ľudia napríklad nechápu, že hlad je najdôležitejší biologický faktor, ktorý formoval celú našu evolúciu a nejde tu len o stovky rokov, ale o státisíce. Príroda nám nemá ako inak povedať, kedy je správne jesť a kedy už nie, iba pomocou hladu. Ak konzumujete potraviny aj v čase, keď ešte nie ste hladní (napríklad na obednú prestávku, lebo nastal čas ísť s kolegom), narúšate si komunikáciu vášho tela s najdôležitejšími hormónmi vo vašom tele (leptín a inzulín). Ak sa pokazí hormonálna komunikácia, metabolické poškodenia na seba nenechajú dlho čakať. Estetické komplikácie sú len prvý varovný signál vášho vlastného tela. Ak priberáte, telo vám dáva jasne najavo, že robíte kroky, pred ktorými sa telo vie dočasne ochrániť iba priberaním, inak by ste už dávno skončili v nemocnici. Ak sa tvorí podkožný tuk, sú na to závažné fyziologické dôvody. Telo odstraňuje nebezpečné látky do tukových zásob, kde sú bezpečne zamknuté ďaleko od dôležitých orgánov. Nechcite vedieť čo sa stane, ak nejakou hlúpou X-dňovou diétou toto metabolické nebezpečenstvo dostanete von z podkožných zásob tuku do krvi. Ignorancia a nevedomosť zákonitostí vo výžive a životospráve je dnes extrémna. Ľudia sú ľahkovážni a nevedia, že tak ako v prírode je potrebné dodržiavať a rešpektovať zákony, podobné zákony platia aj pre naše telo.

Zaoberáte sa aj obezitou. Sú prípady obéznych ľudí na Slovensku časté v porovnaní s inými krajinami? Je obezita výsledkom vlastného zlyhania, alebo je to väčšinou dané geneticky?

Všade na svete je to zlé a bude to ešte horšie. Naša krajina nie je výnimkou a podľa oficiálnych štatistík až jedna tretina Slovákov trpí nadváhou. Lenže realita je ešte trochu iná. Neberie sa do úvahy reálne percento podkožného tuku ani u chudých ľudí, ktorí na prvý pohľad vyzerajú štíhlo (najmä ženy), ale sú podvyživení, majú tak málo svalovej hmoty (nízka kondícia) a ich štíhlu postavu formuje tuk (nad 20 %). U mužov sa neberie do úvahy množstvo viscelárneho tuku (medzi orgánmi na bruchu), čo opäť štatistiky skresľuje. Pýtate sa, či je to genetická porucha? To ani náhodou. Gény sú v tom nevinne, vinníka hľadajte inde. Vaše gény riadite tým, čo ste práve zjedli z vášho taniera. Kto vám to na tanier naložil?

Čo by ste odkázali čitateľom, ktorí sa vôbec nezaoberajú starostlivosťou o svoje zdravie, kondíciu a stravovanie?

Zatiaľ nič. Osobne sa držíme postoja, že ľuďom sa do týchto vecí nie je dobré starať. Ak je žiak pripravený, učiteľa si nájde. Ak žiak pripravený nie je, aj tí najlepší učitelia na svete jednoducho zlyhajú. Je to vec proaktívnych postojov, hodnôt a životných ambícií (cieľov). Ak máte vyššie životné ciele, potrebujete aj efektívnejšie nástroje, viac zdrojov energie, lepšie zdravie, odolnosť proti únave a chorobe, i lepšiu schopnosť prežiť (funkčná kondícia). Ak máte ciele nízke, zaujímajú vás krátkodobé uspokojenia, ktoré však končia tým, že ich vymeníte za dlhodobé problémy (bežná realita). Každý má byť zodpovedný za svoj vlastný život.

Veríme, že ak stále väčšie množstvo ľudí na Slovensku uchopí problémy vo výžive a životospráve inteligenciou (na základe štúdia nových informácií a sebapoznania v praxi), tak spoločne dokážeme zmeniť k lepšiemu aj životné podmienky okolo seba. Veríme, že naša krajina potrebuje viac energických vodcov a užitočných občanov a menej bezmocných, tučných, nevládnych a chorých oviec. Aj my sa chceme spolu s vami stať lepšou verziou samého seba, aby sme všetci spoločne dokázali napĺňať svoj vlastný potenciál v prostredí, v ktorom žijeme (v našej krajine). My aj naše ďalšie generácie si to zaslúžime. Všetkým preto na ceste za lepšou verziou samého seba nesmierne držíme palce. Buďte zodpovední za svoj život.

Doplňujúce informácie a mnoho cenných rád nájdete na stránke www.vladozlatos.com.

Ďakujem za rozhovor.

Foto: archív Vlada Zlatoša

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow