28. jún 2017. Beáta. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

WTCC na Slovakia Ringu: ozajstné autá, ozajstné pretekanie

NextFuture NextFuture NextFuture  21.6.2013 21.6.2013  

Koncom apríla sa pozornosť miliónov divákov a svetových médií sa sústredila na Slovensko a konkrétne na pretekársky okruh Slovakia Ring.

 

500 miliónov televíznych divákov a 640 000 divákov na okruhoch, 1 237 medzinárodne odvysielaných hodín, 105 mil. eur mediálnej hodnoty pre víťazný tím: toto je FIA World Touring Car Championship v niekoľkých číslach.

WTTC preteky

Od svojho „znovuzrodenia“ v roku 2005 nabrali tieto prestížne majstrovstvá na nesmiernej popularite. Zásluhu na tom majú aj súťažné stroje - podobné sériovým autám, ale so správnym pretekárskym vybavením. Tak ako slávny americký NASCAR, aj tu charakterizujú preteky veľmi vyrovnané výkony a súboje „nárazník na nárazník“. Formula 1 možno kraľuje všetkým automobilovým športom, no šampionát ako WTCC ponúka divákom vzrušujúce, vyrovnané súboje špičkových jazdcov vo výkonných, skutočných autách.

Porovnajme si však stručne F1 s WTCC:

Formula 1 WTCC
Monoposty Ozajstné autá, ozajstné pretekanie
Propagácia technológií Propagácia reálnych „produktov“
Majstrovstvá sveta Majstrovstvá sveta
Vysoko nákladné Finančne efektívne
Elitársky šport Prístupný šport
Taktický šport Skutočné súboje „nárazník na nárazník“
Šport v televíziách „Televízny“ šport
Celosvetový záujem Určené pre 70 % automobilového trhu

Pravidlá v kocke

Na každom okruhu absolvujú súťažiaci po dve podujatia, čiže šampionát pozostáva z celkovo 24 podujatí na 12 okruhoch. Kvalifikácia je rozdelená do dvoch častí, s jednou oddeľujúcou 5-minútovou prestávkou. Prvá časť meraného tréningu trvá 20 min. (30 na mestských tratiach), a druhá časť 10 min. (15 na mestských tratiach), v ktorej súťažia o Pole Position len najrýchlejší desiati jazdci z prvej časti kvalifikácie.

Preteky pozostávajú z dvoch samostatných, 50-kilometrových šprintov. Prvý šprint začína letmým štartom (už v rozbehu), druhý pevným (ako v F1). Prvé preteky štartujú jazdci v poradí určenom kvalifikáciou. Do druhých pretekov sa postavia podľa poradia z prvej časti kvalifikácie, ale prví desiati v opačnom poradí; tým sa ukáže, kto z rýchlych jazdcov dokáže bojovať aj v strede poľa.

Body získajú prví desiati klasifikovaní pretekári (počet bodov podľa poradia: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2, 1) a dve najúspešnejšie autá každého klasifikovaného výrobcu.

Pneumatiky zabezpečuje výrobca Yokohama (len jeden druh na sucho a jeden na mokro). Každý tím dostane na každom európskom podujatí maximálne 12 nových a 8 použitých pneumatík do sucha a 16 pneumatík na mokrú trať. V zámorí je to 16 nových „slikov“ a 16 „mokrých“ gúm na jeden tím a jedno podujatie.

Motory musia vydržať minimálne 9 podujatí nasledujúcich po sebe a ich výmena je penalizovaná posunom na štartovom rošte.

Vozidlá WTCC musia podľa pravidiel vychádzať zo sériových automobilov, s istými obmedzeniami a športovými nastaveniami podľa špecifikácie SUPER 2000. Maximálne 4-valcové, radové, 1,6 litrové motory s turbom sú obmedzené na 8500 ot.min. Autá sú vybavené 6-stupňovou sekvenčnou prevodovkou. Zavesenie kolies vychádza zo sériovej výroby, obsahuje len silnejšie komponenty. Navyše zadné kolesá musia disponovať sériovými brzdami (vpredu je priemer brzdového kotúča limitovaný na 332 mm) a autá nesmú používať ABS, ani trakčnú kontrolu. Maximálny rozmer diskov kolies je 9‘‘ x 17’’. Aerodynamický kit tvoria výhradne prvky homologizované pre S2000. Svetlá výška je určená na min. 80 mm. Autá s predným náhonom majú minimálnu hmotnosť určenú na 1150 kg a autá so zadným náhonom na 1170 kg (váži sa aj s jazdcom).

Výsledky

Tesné súboje, množstvo predbiehacích manévrov, ale aj výlety do štrku to boli preteky Majstrovstiev sveta v Orechovej Potôni. Bývalí pretekári Formuly 1 Gabriele Tarquini a Tiago Monteiro odštartovali svoje Hondy Civic z prvého radu a na rovnakých miestach došli aj do cieľa. Rovnako tretí z kvalifikácie Norbert Michelisz dokončil s Hondou preteky na tretej priečke. „Bol to pre mňa veľmi emotívny deň,“ povedal po prvých pretekoch víťaz Tarquini. „Honda je pre mňa ako moje bábätko, som nadšený týmto víťazstvom,“ zakončil populárny taliansky pretekár. Napriek výsledku, ktorý na prvých miestach kopíroval výsledky kvalifikácie, boli súboje veľmi tesné. Napokon prvých troch delilo v cieli len 1,6 s.

Druhé preteky WTCC vypísané rovnako na desať kôl štartoval Tom Coronel (BMW 320 TC) z prvého miesta. Štartové poradie určuje v tomto prípade obrátené poradie prvých desiatich podľa výsledkov superpole kvalifikácie. Holanďan Coronel si túto priečku udržal až do konca. Po pretekoch povedal: „Mali sme ťažký štart do sezóny, ale našou zbraňou je konzistentnosť, nie rýchlosť. Toto víťazstvo sme naozaj veľmi potrebovali. Viete, ak Tarquini hovorí o Honde ako o jeho bábätku, tak naše BMW je už iba stará mama,“ zažartoval sympatický a skúsený pretekár. Poradie na ostatných pozíciách sa menilo vďaka tesným súbojom. Po druhé miesto si tak do cieľa prišiel trojnásobný majster sveta Yvan Muller (Chevrolet Cruze 1.6T). Tretie miesto patrilo víťazovi prvých pretekov Gabrielemu Tarquinimu.

Víťazný stupienok

Homola víťazom ETCC!

Slovenský pretekár Matej Homola zaznamenal historický úspech, keď zvíťazil v druhých pretekoch Európskeho pohára cestovných automobilov (FIA ETCC). V silnej konkurencii dokázal hneď v úvodných pretekoch zužitkovať druhú štartovaciu pozíciu. Po prvej zákrute síce dostal „kopanec“ odzadu a prepadol sa na štvrté miesto, z ktorého sa však dostal späť na konečnú druhú priečku. V druhých pretekoch štartoval zo šiesteho miesta, no už po prvej zákrute bol druhý, až sa napokon prebojoval do vedenia. Napriek stíhacej jazde druhého Petra Fulína (BMW 320 si) si Maťo víťazstvo už nenechal ujsť. „Prvé preteky som štartoval z druhej pozície a napriek dobrému štartu ma trafil Jordi Oriola. Prepadol som sa tak na štvrté miesto. Sťahoval som jazdcov predo mnou a nakoniec sa mi super jazdou podarilo prepracovať naspäť na druhé miesto. Pneumatiky však ku koncu nefungovali, tak to bolo náročné, ale úspešne sme došli do cieľa na druhom mieste,“ zhodnotil prvé preteky ETCC Homola. „Druhé preteky mali pevný štart, kde som štartoval zo siedmeho miesta a podarilo sa mi odštartovať až tak dobre, že za prvou zákrutou som bol na druhom mieste, ale opäť som dostal ťukanec na pravé zadné koleso, ktoré naštastie vydržalo. Snažil som sa čo najskôr dostať na prvé miesto, čo sa mi podarilo a potom som sa usiloval zväčšovať náskok pred ostatnými jazdcami. Preteky boli dramatické, pretože ku koncu mi odchádzali gumy a v poslednom kole sa na mňa dotiahol Petr Fulín, ktorého sa mi úspešne podarilo udržať za sebou. A tak som ako prvý Slovák vyhral preteky Európskeho pohára cestovných automobilov. Máme neskutočnú radosť,“ povedal na záver 18-ročný pretekár z Bratislavy.

Zdroj: Slovakia Ring Foto: Slovakia Ring

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow