Ako a prečo správne vyplniť Záznam o nehode – 10 tipov pre motoristov
Poisťovňa Generali sa pri likvidácii škôd z poistenia vozidiel stretáva s prípadmi, keď vodiči podceňujú Záznam o nehode (resp. Správa o nehode). Nakoľko ide o dokument uplatňovaný pri všetkých dopravných nehodách a platný vo všetkých členských štátoch Európskej únie, poisťovňa Generali motoristom odporúča venovať mu zvýšenú pozornosť. Správne a úplne vyplnený Záznam o nehode je potrebné odovzdať do poisťovne vždy s hlásením škodovej udalosti, čo výrazne pomáha vodičom a poisťovni pri šetrení poistných udalostí, urýchľuje likvidáciu a eliminuje sporné momenty, ktoré môžu nastať medzi vinníkom a poškodeným po opustení miesta nehody.
Záznam o nehode je potrebné mať neustále k dispozícii, keďže účastníci dopravnej nehody sú zo zákona povinní vypísať a podpísať ho. Každý vodič dostane tlačivo Záznam o nehode automaticky alebo na vyžiadanie od svojho PZP poisťovateľa. Dá sa tiež stiahnuť na webovej stránke Generali.
10 tipov ako správne vyplniť Záznam o nehode:
- Záznam o nehode vypíšte priamo na mieste nehody. Ak sú účastníkmi nehody dve vozidlá, postačí jeden formulár. Pri troch zúčastnených vozidlách je potrebné použiť dva formuláre.
- Buďte dôsledný pri vypĺňaní všetkých kolónok. Špeciálnu pozornosť venujte: údajom o poistení (názov poisťovne, číslo poistky), zelenej karte, vodičskému preukazu vinníka aj poškodeného, označeniu miesta stretu vozidiel na obrázku, označeniu okolností nehody krížikom, nákresu nehody a určeniu vinníka nehody (viď vzor tlačiva v prílohe). Trvajte na tom, aby aj druhá strana poskytla čo najviac údajov o sebe na účely jednoduchšej identifikácie, ale aj pre prípad, že by druhá strana neskôr popierala vznik a/alebo priebeh nehody.
- Dôležité je uviesť svedkov nehody a ich kontaktné údaje. Obzvlášť vtedy, ak sa váš názor líši od názoru ostatných účastníkov nehody.
- Ak sa stane nehoda v zahraničí, nepodpisujte údaje, ktorým nerozumiete. Volajte asistenčnú službu alebo trvajte na tlmočníkovi. Dobrým pomocníkom môže byť slovensko-anglická verzia Záznamu o nehode. Pokiaľ sa neviete s druhým účastníkom dohodnúť na priebehu nehody, resp. jej zavinení, mali by ste trvať na privolaní polície, ktorá nehodu vyšetrí – a to ako pri nehode v zahraničí, tak aj na území SR.
- Na záver je nevyhnutné, aby záznam podpísali všetci vodiči – účastníci nehody. Podpisom vyhlasujú, že všetky uvedené údaje sú pravdivé.
- Kópiu formulára odovzdajte druhému vodičovi a originál odovzdajte poisťovni.
- Ak ste poškodený, kontaktujte poisťovňu vinníka (resp. zmluvnú poisťovňu v mieste nehody alebo zmluvnú poisťovňu na území SR alebo SKP, ak sa s danou poisťovňou neviete alebo nemôžete spojiť alebo poisťovateľ vinníka nemá v SR zmluvného zástupcu). Ak ste poškodený máte aj druhú možnosť: škodu si môžete uplatniť zo svojho havarijného poistenia a následne si váš poisťovateľ uplatní regres voči vinníkovi. Zmluvnú spoluúčasť, ktorú vám odráta poisťovateľ z plnenia z havarijného poistenia, si môžete nárokovať u poisťovateľa vinníka.
- Ak ste vinníkom, ste povinný oznámiť to v zákonnej lehote svojmu PZP poisťovateľovi. Ako vinník si môžete uplatniť nárok na náhradu škody na svojom vozidle z havarijného poistenia. V tomto prípade je potrebné hlásiť vznik škody priamo poisťovateľovi, u ktorého máte uzatvorené havarijné poistenie.
- Ak sa dopravná nehoda stala na území SR, zákonná lehota pre nahlásenie poistnej udalosti je do 15 dní od jej vzniku. V prípade škody v zahraničí je zákonná lehota 30 dní.
- Veľmi nápomocná pri šetrení poistných udalostí je fotodokumentácia. Klient môže urýchliť likvidáciu škody už len tým, že pošle do poisťovne fotodokumentáciu z miesta nehody. Stačia základné zábery mobilom, na ktorých je vidieť postavenie vozidiel po nehode a rozsah poškodení priamo na mieste nehody. Fotografie môžu poškodení zaslať do poisťovne rýchlo a jednoducho prostredníctvom mobilnej aplikácie pre smartphony, ktorá slúži na hlásenie škôd z PZP aj havarijného poistenia.
Novinky


Aktuálne správy


Follow us: