25. november 2017. Katarína. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
Quotes by TradingView
 

Ako v digitálnom svete nezanevrieť na poistenie

Zuzana Kočišová Zuzana Kočišová Zuzana Kočišová  22.12.2016 22.12.2016  

„Tradičné poisťovne môžu strácať na dôležitosti u zákazníkov, pretože ich produkty a služby nebudú schopné udržať tempo s rapídnym technologickým rozvojom.“ Takýmto jednoznačným záverom uviedla konzultačná spoločnosť Deloitte svoju vlaňajšiu analýzu o globálnom poisťovníctve v prepojenom svete. Dôvodov vidí hneď viacero, väčšina z nich súvisí s podstatou poistenia.

 

Deloitte napríklad upriamuje pozornosť na kontakt s poisťovňou. Na jednej strane v súčasnosti môžu byť klienti množstvom online ponúk a produktov odradení od uzatvárania poistiek online kvôli množstvu údajov, ktoré poisteniachtiví ľudia musia (a je aj potrebné) vyplniť pre poisťovňu pre stanovenie primeranej ceny. Po ďalšie, následný kontakt s poisťovňou je veľmi obmedzený, spravidla je to jedenkrát za rok, keď poisťovňa informuje klienta o sadzbe na ďalších 12 mesiacov. Deloitte toto označuje ako „nízko kontaktný“ produkt. Výnimkou sú najmä zákazníci, ktorí mali medzitým poistnú udalosť, alebo z iného dôvodu kontaktovali poisťovňu.

K tomu rastie riziko odklonu klientov od poisťovania sa k takzvanému samopoisteniu. Motivuje k tomu pribúdajúce množstvo fin-techov, ktoré fungujú na podobnom princípe ako je sprostredkovanie pôžičiek medzi ľuďmi, ktorí na jednej strane peniaze potrebujú, a tými, ktorí ich majú nadbytok a chcú ich takto v podstate investovať s určitým zhodnotením. Celé sa to deje mimo bánk a regulovaného bankového prostredia.

Na druhej strane konzultačná spoločnosť EY vo svojom vlaňajšom Výhľade pre svetové poistenie, technologické inovácie vníma ako pozitívne potrebný smer pre poisťovníctvo. Najmä kvôli stále viac klesajúcim cenám a tlaku na marže. Cez digitalizáciu predaja a likvidácie škôd majú poisťovne väčšiu šancu ušetriť potrebné sumy.

TOP online „vychytávky“

Čo teda spotrebitelia v oblasti inovácií ocenia najviac, prípadne ich motivuje k uzatvoreniu poistenia? Podľa prieskumu Deloitte je to získanie zvýhodnenej ceny. Za takýto benefit je ochotná nechať sledovať svoje návyky cez špeciálne aplikácie až skoro polovica ľudí u poistenia áut, o niečo menej pri životnom poistení a poistení domácnosti. Ďalším lákadlom sú aplikácie, cez ktoré poisťovne vopred klientov informujú o možnom riziku. Či už napríklad na základe predpovede počasia pre ich región, dopravnej situácie alebo monitorovania ich životného štýlu. Opäť najviac sa to ako benefit preukazuje pri poistení áut. No zaujímavosťou je, že naprieč rôznymi poisteniami ako benefit to až dvojnásobne lepšie vníma mladšia generácia ľudí do 34 rokov.

Deloitte napríklad ako hendikep poisťovní vníma, že nemôžu ponúkať tak rýchlo a v takom množstve fyzické zľavy, ako to robia smartfónové navigácie. Oproti tomu EY to ako výzvu pre poisťovne vidí, či už pri supermarketových voucheroch, alebo pri iných podobných „papierových“ zľavách. Poisťovne podľa EY jednoducho musia hľadať „inovatívne cesty“, ako zužitkovať takzvané telematické dáta, teda informácie o pohybe, online prihláseniach a záujmoch klienta, takým spôsobom, aby sa čo najviac priblížili masovému trhu.

Ako vyzerá online poistenie v slovenských podmienkach a prečo je pre zákazníka výhodné? Online poistenie má už aj v súčasnosti pre tunajšieho spotrebiteľa tri hlavné výhody. Môže si ho uzatvoriť podľa vlastných potrieb a nie podľa otváracích hodín či dostupnosti najbližšej pobočky danej poisťovne, je platné momentom zaplatenia, pričom zaplatiť sa dá viacerými cestami bezprostredne po uzatvorení zmluvy cez internet, netreba bežať do banky či bankomatu. A treťou sú zľavy za takto uzatvorené zmluvy, ktoré sa hýbu od piatich do desiatich percent z cien, ktoré inak platia pre osobné kontrakty.

Výhody digitálu

Online poistiť sa dajú najmä autá, nehnuteľnosti a zariadenie domácnosti. Životné poistenie vzhľadom na svoju komplexnosť online uzatvorenie zmlúv neponúka, no na internete niektoré poisťovne ponúkajú základné kalkulácie ceny a možnosť zorientovať sa v podmienkach.

Vzhľadom na úsporu času a rýchlosť je veľmi vďačná možnosť online likvidácie poistnej udalosti, teda riešenia vzniknutej škody s poisťovňou. Od nahlásenia poistnej udalosti, zaslania dokumentácie až po návrh odškodnenia od poisťovne a zaslania sumy na účet. Na online likvidácii poistných udalostí pracujú intenzívne aj samotné poisťovne, pretože okrem menovanej úspory času je to pre ne výhodnejšie aj pre transparentnejšiu likvidáciu. Teda eliminovanie poistných podvodov, ktoré sa dejú najmä práve v oblasti vyplácania odškodnenia. A to nielen tým, že si poškodení hlásia vyššie škody, ako im boli reálne spôsobené, ale aj dohodou s poistným likvidátorom. Online zasielanie popisov a dokumentácie k škodám a následná kontrola likvidátorov v tejto oblasti nahráva poisťovniam.

Aby to však poisťovne nemali také jednoduché, inovácie, rozšírenie technológií do interných procesov a zjednodušenie ponuky musia zvládnuť minimálne v európskom prostredí zároveň pri historicky nízkych úrokových sadzbách, ktoré ovplyvňujú zhodnotenie ich rezerv ako aj rastúcej regulácii.

Foto: Stockfresh

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow