26. september 2017. Edita. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Jaroslav Rabatin – Chcem byť na špici a pomôcť k tomu aj ostatným

NextFuture NextFuture NextFuture  27.4.2015 27.4.2015  

Pre spoločnosť Allianz – Slovenská poisťovňa, a. s., pracuje presne od roku 2000. Pán Jaroslav Rabatin patrí k veľmi úspešným manažérom tejto spoločnosti a svoju prácu robí aj po pätnástich rokoch s radosťou a zanietením. Zrejme najviac ho definujú jeho vysoko ambiciózne ciele a méty, ktoré s radosťou zdoláva.

 

Kedy a prečo ste sa rozhodli pre kariéru v Allianz SP (ASP)?

Bolo to v lete v roku 2000. Mal som vtedy viacero pracovných ponúk. Prišiel však za mnou kolega, ktorý bol rovnako ako ja, bývalý príslušník armády, a oslovil ma so slovami: „Allianz práve pripravuje niečo nové. Vytvára životnú sieť.“ Išiel som do toho s tým, že si na vlastnej koži vyskúšam, ako podobný biznis funguje a či reálne môže priniesť výsledky. Zmluvu som podpísal 9. 9. 2000 (mimochodom, deviatka je moje šťastné číslo) a ihneď som sa pustil do „tvrdého“ obchodovania. Za jeden mesiac sa mi popri mojej vtedajšej práci (venoval som tomu 4 hodiny denne a víkendy) podarilo uzatvoriť 27 zmlúv. V produktoch a systéme predaja som sa zorientoval za veľmi krátky čas. Vtedajší viceprezident spoločnosti Allianz, pán Mičan, spolu s riaditeľom odboru životnej siete ma v tom čase navštívili v práci a boli veľmi prekvapení, keď zistili, že pracujem ako veliteľ základne a popritom ešte uzatváram životné poistky. Vtedy som sa vyslovil, že nechcem byť len „poisťovák“, ale mám ambície byť manažér. Zaujímal som sa o podmienky, za ktorých by som sa mohol stať manažérom. Predstavili mi veľmi dobre premyslený systém, ktorý zahŕňal krátke, jasné podmienky a presné kroky, ktoré musím urobiť, aby som dosiahol úspech v ASP. Toto bol moment, keď som sa rozhodol pre kariéru v spoločnosti Allianz. Zaujala ma nielen samotná ponuka práce, ale najmä zjavná možnosť kariérneho rastu. Kariéra je to, čo ma ihneď oslovilo.

„Musíte byť známy ako seriózny človek a pracant. Vtedy vás ľudia rešpektujú.“

Dlhé roky ste pôsobili v armáde. Využívate svoje skúsenosti z armády aj pri svojej terajšej práci? 

Armáda mi pomohla nadobudnúť najmä skúsenosti s riadením ľudí, čo dnes pri práci manažéra veľmi oceňujem. Taktiež mi priniesla aj dobré kontakty. Bez kontaktov by sa táto práca dala robiť len veľmi ťažko.

Podobne ako v armáde aj v tomto biznise ste ako manažér mali zrejme za úlohu vybudovať silný a spoľahlivý tím, ktorý bude pod vaším „velením“ úspešný v „boji“. Aké sú podľa vás hlavné parametre úspešného tímu? Čo je potrebné na jeho vybudovanie?

V prvom rade musíte byť známy ako seriózny človek a pracant. Vtedy vás ľudia rešpektujú. Dôverujú vám a obracajú sa na vás aj sami. Inak sa v tomto biznise budete pohybovať veľmi ťažko.
Prví ľudia, ktorých som do svojho tímu oslovil, boli moji bývalí kolegovia. Niektorí zotrvali dodnes ako napríklad pán Suja, alebo pán Antal. Vyberal som aj takých ľudí, na ktorých som sa predtým pozeral „zdola hore“. Vedel som, že sú úspešní a takých ľudí som predsa chcel vo svojom tíme mať. Hnalo ma to vpred.

„Na pozícii manažéra je potrebné vedieť správne „investovať“ aj svoj čas.“

Držím sa hesla: „Nepracuj, ale riaď!“ Nesnažiť sa za každú cenu urobiť aj prácu, ktorá neprináleží manažérovi. Na tejto pozícii je totiž veľmi potrebné vedieť správne „investovať“ aj svoj čas. Ja sám som si do tímu vždy hľadal skôr manažérov ako obchodníkov. Mojím cieľom preto bolo zistiť, či kandidát má nadanie na manažérsku pozíciu. Pracovať vie predsa každý, ale rozmýšľať ako manažér už nie. Ľuďom v mojom tíme sa snažím odovzdať aj svoje vlastné „manažérske know-how“, takpovediac naviesť ich na „správnu cestu“.

„Na to, aby bol človek úspešný, stačí 8, ale kvalitne odpracovaných hodín denne“.

Ako sa vám darí motivovať ľudí, vzbudiť v nich záujem o túto prácu?

Motivujem ich podobne, ako som bol motivovaný ja sám. S každým nováčikom si hneď na úvod prejdem aj možnosti kariérneho rastu a konkrétnych postupov na manažérske pozície.

Pamätáte si ešte na váš kariérny postup v spoločnosti Allianz?

Dňa 9. 9.2000 som nastúpil ako obchodník. Od 1. 1. 2001 do 28. 02. 2001 som zastával pozíciu UM (unit manager) a 1. 3. 2001 som už ako regionálny manažér bol produkčne druhý, a za rok som sa z 2. miesta vypracoval na 1. miesto. Už vtedy som začal premýšľať, aké veľké veci by sa dali ešte v tejto spoločnosti robiť. Mal som silnú podporu aj od vtedajšieho viceprezidenta pre životné poistenie p. Markschiesa, ktorý mi povedal, aby som sa zameral na regióny, čo bolo z môjho pohľadu geniálne, pretože všetci mali problém stavať unity a ja som staval regióny.

Čo by ste odkázali svojim manažérom, prípadne tým, ktorí by manažérom chceli byť?

Rozhliadnite sa okolo seba. Okolo vás je množstvo skvelých a ambicióznych ľudí. Nebrzdite ich v ambíciách, pretože tým bránite v zarábaní najmä sebe. Využite všetok manažérsky potenciál svojich ľudí a posuňte ich na patričné miesta. Narastú v objeme svojho príjmu aj svojej spokojnosti a budú to robiť preto, lebo to robiť chcú.

V spoločnosti Allianz SP ste už zdolali pomerne vysokú métu. Aké sú vaše ďalšie ciele a plány do budúcnosti?

Svoje ciele chcem do konca tohto roka sústrediť na nových unit manažérov, kandidátov a nového regionálneho manažéra. Chcem im odovzdať svoje rokmi nadobudnuté know-how. Samozrejme, aj ja sám sa chcem udržať na špičke.

Inšpirujete aj ostatných a prezraďte nám, v čom spočíva tajomstvo vášho úspechu?

Pre mňa je dôležité, aby som mal jasné ciele, kvalitný podnikateľský plán. Mimochodom, na to, aby bol človek úspešný, stačí 8, ale kvalitne odpracovaných hodín denne.

Zdroj: Allianz SP

Foto: archív Jaroslava Rabatina

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow