26. september 2017. Edita. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Mária Zuzkovičová: Chcem pomôcť mladým ľuďom, aby sa stali úspešnými

NextFuture NextFuture NextFuture  19.1.2015 19.1.2015  

Mária Zuzkovičová koketovala v začiatkoch svojej kariéry s módnym biznisom. Plánovala udávať trendy a svoj talent rozvinúť vo vlastnej návrhárskej dielni. Svoj osud nakoniec spojila s poisťovníctvom a dnes je oblastnou riaditeľkou životnej siete Allianz – Slovenská poisťovňa, a. s. Chuť niečo v živote dokázať ju však neopustila a momentálne určuje trendy v poisťovníctve. Spolu s ostatnými manažérmi v spoločnosti Allianz sa jej podarilo nájsť kľúč na výchovu mladých lídrov z radov generácie Y. „Ušila“ pre nich dômyselný „návod na úspech“ a s úsmevom na tvári hovorí, že je veľmi šťastná, keď môže dopomôcť iným stať sa úspešnými.

 

Mali ste plány presadiť sa ako návrhárka, no nakoniec ste prešli k poisťovníctvu. Sú to dva odlišné svety. Ako sa vám podarilo zmeniť naladenie?

K poisťovníctvu som sa dostala náhodou. Stretla som môjho známeho, ktorý mi ponúkol zaujímavú možnosť kariérneho rastu. Na začiatku som si rovnako myslela, že ide o úplne rozdielne svety, no nie je to celom tak. Vždy som si vyberala prácu, pri ktorej by som mala možnosť tvoriť a robiť svet tak trochu lepším, no zároveň by sa mi dostalo aj uznania zo strany môjho okolia. Poisťovníctvo som za tento typ biznisu nepovažovala, no nakoniec som zistila, že sa dá robiť so cťou a bez toho, aby som ľudí „otravovala“. Trvalo mi štyri mesiace, počas ktorých som sa vyrovnávala s tým, čo robím a tak trochu som bojovala sama so sebou. Prišli prvé Vianoce v novej práci a mne prišla veľmi milá SMS-ka od spokojného klienta. Tú dnes vnímam ako impulz, ktorý diametrálne zmenil môj prístup. Zároveň ma to „naštartovalo“ a onedlho nato som sa stala vo firme skokanom roka. Pochopila som, že aj poisťovníctvo sa dá robiť dobre a že svojou prácou a správnym prístupom môžem ľuďom pomôcť. S veľkým entuziazmom som sa začala vzdelávať a učiť sa od úspešných manažérov, ktorí vo firme pôsobili.  

Pamätáte si ešte dnes na podrobnosti takpovediac „osudnej“ SMS, ktorá vás uistila, že ste sa vybrali správnym smerom?

Na také momenty sa nezabúda. Bol to klient, ktorý potreboval úver. Zároveň však chcel mať spoľahlivo zaistenú rodinu pre prípad, keby sa mu náhodou niečo stalo. Osobne som mu pomáhala nájsť a vybrať ten najvýhodnejší úver aj krytie. Moja práca tomuto človeku evidentne pomohla. Nebolo to žiadne zvonenie pri dverách a ani vnucovanie sa s ponukou životnej poistky. Uvedomila som si, že som vlastne pomohla klientovi zbaviť sa mnohých starostí. Navyše, mal aj  kamaráta, ktorý potreboval pomôcť so zamietnutým plnením v konkurenčnej firme. Nemal mu kto poradiť, čo sa stáva bežne. Na odporúčanie známeho skúsil teda osloviť mňa. Ja som síce z tejto práce nemala žiaden biznis, ale podarilo sa mi vybaviť mu krytie, na ktoré mal nárok a vtedy som si povedala, že pomáhať ľuďom v otázkach financií má zmysel a je to dôležité. Hoci niekedy aj nezištne.

Následne sa vaše úspechy vo finančníctve dostavili už relatívne rýchlo. Čím to bolo? Vedeli by ste pomenovať základné atribúty, ktoré pomohli vášmu rýchlemu napredovaniu a úspechu?

Ak chce byť človek v tomto odvetví úspešný, potrebuje sa neustále vzdelávať. Myslím tým denne si dopĺňať vedomosti a učiť sa niečo nové. Brať si príklad od tých úspešnejších a nasávať nové informácie. Mám to šťastie, že v Allianz sa na vzdelávanie vždy kládol dôraz a zamestnanci majú dostatok možností absolvovať školenia či vzdelávacie kurzy, kde sa môžu mnoho naučiť a rozvíjať svoje zručnosti. Človek, ktorý chce, má záujem a je dostatočne vnímavý, si z každého školenia a seminára niečo odnesie. Navyše, pracuje tu mnoho úspešných a schopných manažérov, od ktorých sa môžeme taktiež veľa naučiť. Ja som napredovala presne týmto spôsobom. Zároveň som však chcela byť odlišná, lepšia ako 90 % ľudí, ktorí robia v odbore poisťovníctva a keď sa to človeku podarí, stáva sa, pochopiteľne, úspešným. Vždy som sa zaujímala o potreby ľudí, počúvala som ich a na základe toho som im navrhovala riešenia. Nechávam ľudí, aby sa sami rozhodli, čo potrebujú. Je to úplne iný prístup ako ponúkať len nové produkty a hotové riešenia. Vedela som aj oceniť a pochváliť človeka, ktorý už mal poistenie. Ak ho mal nastavené dobre a bol vynikajúco krytý, ocenila som to a nesnažila som sa s ním nasilu spraviť ďalší biznis. Ľudskosť bola moja priorita, ktorú som vždy presadzovala a práve vďaka nej a nie tvrdým bezohľadným lakťom, som stúpala v kariére vyššie.

Najskôr ste pracovali ako obchodníčka, v čom sa vám veľmi dobre darilo. Potom ste riadili obchodný tím a dnes vychovávate riaditeľov a špecializujete sa najmä na výchovu mladých ľudí. Ako sa vám s nimi pracuje?

Tri a pol roka som pracovala ako obchodníčka. Dosiahla som umiestnenie v Klube prezidenta a prepracovala som sa medzi top obchodníkov. Nakoniec mi môj vtedajší nadriadený navrhol, či by som neviedla časť jeho skupiny. Tým som vlastne odštartovala novú kariéru. Po pol roku som si začala budovať svoj vlastný tím. Snažila som sa vychovávať ľudí tak, aby ľuďom predovšetkým pomáhali a nemysleli vždy len na to, ako za každú cenu zarobiť. Ubehlo tri a pol roka a ja som cítila, že potrebujem ísť ďalej. Stala som sa oblastnou riaditeľkou. Nevychovávala som už obchodníkov, ale riaditeľov. Mala som dostatok skúseností, s ktorými som sa mohla podeliť.

Ako uvádzate, zamerala som sa najmä na mladých ľudí. Hovoríme o tzv. generácii Y, ktorá má často problém s disciplínou a adaptovaním sa v bežnom pracovnom procese (ako sme ho poznali doposiaľ). Majú problémy s rešpektovaním autorít. Ale na druhej strane sú dynamickí, majú „drive“. Sú činorodí a majú veľmi veľa energie. Preto je potrebné nasmerovať tú energiu účelne a správnym smerom. Ponúknuť im uplatnenie. Neustále si vyžadujú spätnú väzbu a vedia ju okamžite implementovať do praxe. Žijú Facebookom a zábavou, chcú sa zabávať aj v práci. Potrebujú úplne iné impulzy a najmä chcú cítiť, že úspech môžu dosiahnuť veľmi rýchlo.

Milujem prácu s mladými ľuďmi a to najmä pre tú nezvyčajnú, silnú energiu, ktorá je priam očividná. Rozhodla som sa vytvoriť program, vďaka ktorému budeme vychovávať manažérov s novátorským prístupom. Mladí ľudia majú predsa úplne iné myslenie, ciele aj predstavy o živote ako mali generácie, ktoré tu boli pred nimi. Dnes mám vo svojej skupine približne 65 mladých ľudí.

Vedeli by ste nám priblížiť, ako projekt funguje v praxi?

Firma mi umožnila rozbehnúť projekt budovania nových riaditeľov a ja sa veľmi rada touto cestou vydám. Ako som už spomenula, baví ma pracovať s mladými ľuďmi a teším sa, keď vidím, že niektorým viem pomôcť k úspechu. Práca s nimi je v mnohom úplne odlišná ako práca s manažérmi a riaditeľmi „staršej“ generácie. V prípade generácie Y pracujeme s ľuďmi, ktorí si zásadne tykajú a často tykajú aj nadriadeným. Ich lojalita sa nevzťahuje ani tak na firmu, ako skôr na tím, v ktorom pracujú. Vnímajú svet ako sieť, nie ako hierarchickú štruktúru. Odlišným prístupom sa mi darí dosiahnuť, že manažéri rôznych generácií sa vo výsledku vedia dokonale dopĺňať a spolupracovať. Nemôžeme ku generácii Y pristupovať štandardným modelom. To by nefungovalo. Treba im dať možnosti realizovať sa tak, ako to cítia oni sami. Výsledky sú jednoducho lepšie. Vychovávam a pripravujem tým nielen nových manažérov a riaditeľov, ale pomáham budovať aj nový koncept poisťovníctva, a to ma skutočne napĺňa.

Čo na základe vašich skúseností radíte mladým ľuďom hladným po úspechu a sebarealizácii?

Najťažšie je nájsť človeka, ktorý sa vie do práce celý ponoriť. Ak chcete zažívať úspechy, potrebujete enormnú disciplínu. Len čo ľudia prijmú zodpovednosť za svoje činy, oveľa rýchlejšie sa posúvajú dopredu. Mladí ľudia potrebujú mať víziu a chcú vedieť, ako rýchlo sa k nej dopracujú. Nechcú čakať 20 rokov a chcú mať v práci zábavu. Chcú fungovať aj inými spôsobmi. Chcú robiť v tímoch, vytýčia si smer a vedia sa navzájom potiahnuť.

Máte dvoch synov a manžela – svoju rodinu, ale ako vás tak počúvam, aj pomerne náročnú prácu, pôsobivú kariéru a pred sebou veľkú výzvu. Dokážete zvládnuť a zharmonizovať aj tieto dva svety – rodinu a kariéru?

Každý úspech si nesie so sebou daň. To si treba uvedomiť. Pri budovaní kariéry som veľa času doma netrávila. Mám manžela, ktorý mi dokáže byť v domácnosti veľkou oporou. Bez problémov mi pomáha aj v kuchyni a ja sa nemusím trápiť vecami, ktoré ženy každodenne musia riešiť. Môj starší syn už pracuje a mladší maturuje. Cez víkendy a po večeroch sa snažíme nájsť si na seba čas. Bez manžela, akým je ten môj, by som to zrejme nedokázala. Vždy mal pochopenie pre moje ambície a sny. Jeho oporu a pochopenie si veľmi vážim.  

Generácia Y

Generácia Y je pomenovanie pre vekovú kategóriu detí narodených v rokoch 1985 až 1995. Dnes už často označuje aj generáciu narodenú medzi rokmi 1976 až 2000. Pojem prvý raz použili v auguste 1993 v magazíne Advertising Age. Je chápaná ako nasledovník generácie X. Môže sa označovať aj ako internetová generácia iGen, online generácia alebo Millennials. Internet vníma ako prostriedok na uľahčenie života, alebo pracovný nástroj, ale aj ako súčasť súkromného života a zábavy. Charakteristické pre generáciu Y je aj vytváranie virtuálnych priateľstiev a komunít. Kladú vysoký dôraz na potrebu niekam patriť, byť súčasťou skupiny. Chcú byť v skupine uznávaní, obdivovaní, ale zároveň jedineční. Nechýbajú im ambície a chuť byť úspešnými v profesionálnom živote, no zároveň chcú žiť naplno. Život, ale aj práca ich musí predovšetkým baviť. Pre generáciu Y je tiež typická omnoho väčšia tolerancia k iným rasám, národnostiam aj sexuálnej orientácii.

Generácia X

Generáciu X sa nedá jednoznačne zadefinovať, pretože je pomerne nehomogénna. Hodnoty, postoje a správanie úzko súvisia s fázou životného cyklu, skúsenosťami a sociálnym a ekonomickým postavením. Väčšina predstaviteľov tejto generácie sa považuje za individualistov. Napriek tomu často nasledujú trendy. Hranica generácie X nie je zadefinovaná jednoznačne. Zväčša sa tým myslí generácia ľudí narodených v období povojnového ústupu a populačného boomu (deti narodené medzi rokmi 1960 a 1980). Medzi základné charakteristiky patrí obozretnosť a vysoké uvedomenie si hodnoty vecí. Nedôverujú sľubom ani presviedčaniu o rýchlom úspechu. V ich životných hodnotách a prioritách dominujú viac skúsenosti ako materiálne statky.

Foto: archiv Allianz - Slovenská poisťovňa, a.s.

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow