17. november 2017. Klaudia. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
Quotes by TradingView
 

Matej Pánik – manažér s veľkou chuťou víťaziť

Jana Ondrejka Jana Ondrejka Jana Ondrejka  14.7.2015 14.7.2015  

Matej Pánik je bývalý profesionálny športovec, dnes úspešný manažér pôsobiaci v oblasti financií a poisťovníctva. Šport a biznis majú podľa neho veľa spoločného, preto vo finančnom biznise uplatňuje najmä svoje schopnosti a skúsenosti nadobudnuté pri profesii športového trénera a aktívneho športovca. Ako sám uvádza, v oboch prípadoch je potrebné strategicky myslieť, mať tímového ducha a veľkú chuť víťaziť.

 

Ste bývalý aktívny športovec. Roky ste hrali futbal a neskôr ste pôsobili aj ako tréner. Priblížite nám váš príbeh výmeny futbalového dresu za biznis oblek?

„Je to o drine, ale aj veľkej chuti víťaziť.“

Šport ma zaujímal už odmalička. Prakticky sa s ním spájal celý môj život. Futbal som hrával už od šiestich rokov, neskôr profesionálne až do 25 rokov. Vyštudoval som vysokú školu so zameraním na šport a po jej skončení som začal robiť trénera pre mládežnícke mužstvá v Martine. Šport bol mojou vášňou pre samotnú hru a neskôr aj pre radosť z úspešného vedenia tímu a dosahovania dobrých výsledkov. Veľmi ma bavilo aj strategické plánovanie hry pred samotným zápasom. Práve to neraz rozhodlo o výsledku hry. Problém bol, že ako tréner som zápasil nielen so súpermi, ale aj s nízkym finančným ohodnotením. Preto som hľadal možnosti, kde by som sa mohol ako bývalý športovec so skúsenosťami s vedením tímu a chuťou vyhrávať dobre uplatniť.

„ V biznise vidím dokonalú paralelu práve so športom. Ide predsa rovnako o schopnosť strategicky myslieť, viesť tím a dosahovať s ním dobré výsledky.“

V tom období som stretol pána Jaroslava Rabatina, regionálneho manažéra spoločnosti Allianz – Slovenská poisťovňa, a. s. Pomohol mi nahliadnuť do finančného biznisu a ja som v tom odrazu videl dokonalú paralelu práve so športom. Išlo predsa rovnako o schopnosť strategicky myslieť, viesť tím a dosahovať s ním dobré výsledky. Po prvých spoločných stretnutiach som mu povedal, že by som to možno rád skúsil, na čo mi pán Rabatin vtipne odvetil, že skúšať môže len elektrikár so skúšačkou, ja sa musím jasne rozhodnúť. Tak som sa teda do sveta financií a poisťovníctva ponoril naplno. Veľmi rýchlo sa mi to zapáčilo. Odvtedy už ubehlo sedem rokov.

„ Biznis som bral ako šport, ako tímovú hru, kde je podstatný dobrý výsledok.“

Ako sa počas tých siedmich rokov ďalej vyvíjal váš profesionálny príbeh? Čo sa vám na práci v oblasti poisťovníctva a financií zapáčilo najviac?

Začal som pracovať na oddelení obchodu. Obchodníkom som bol počas prvých piatich rokov a potom som začal budovať svoj vlastný tím. Zlomový moment v mojej kariére teda prišiel pred dvoma rokmi, keď firma uviedla nové podmienky pri budovaní obchodných tímov. Písal sa rok 2013 a počas jedného roka sa mi podarilo vytvoriť tím s počtom 27 ľudí a stali sme sa spolu najúspešnejším obchodným tímom na Slovensku v roku 2014.

„ Svoj vlastný úspech som postavil na to, že som pomohol dosahovať úspechy aj iným.“

Dá sa povedať, že za dva roky ste dokázali to, o čo sa iní vaši kolegovia snažia aj desaťročie. Mnohých by iste zaujímalo, čo sa skrýva za takýmto úspechom.

Opäť sa vrátim k športu, pretože aj biznis som bral ako šport, ako tímovú hru, kde je podstatný dobrý výsledok. Prvoradé bolo pre mňa postaviť kvalitný tím. Preto som sa obklopil mladými húževnatými ľuďmi a celý čas som mal na pamäti jednu vec. Ak chce človek v tomto biznise uspieť, musí dať ľuďom priestor a príležitosť rásť a rozvíjať svoje schopnosti. Možno to znie ako klišé, ale je fakt, že som svoj vlastný úspech postavil na dosahovaní úspechov iných. Na začiatku mojej kariéry aj mne veľmi pomohli konkrétni ľudia, napríklad Matej Francúz, Ján Balo, Stanislav Bratva, Ľudo Rumanovský či Vojto Furták, ako aj už spomínaný Jaroslav Rabatin.

„ Biznis je o drine, veľkej chuti víťaziť a v mojom prípade aj o veľkej chuti zostaviť „hviezdny tím“.

Ak hovorím o dosahovaní úspechu, nesmiem zabudnúť ani na otvorený a priateľský prístup samotnej spoločnosti Allianz, ktorá podporuje inovatívne riešenia a veľmi pomáha „svojim ľuďom“ pri ich rozvoji a napredovaní. Allianz vnímam ako fantastickú platformu na plnenie snov. 

Tu sa to však zrejme nekončí, čo máte v pláne ďalej?

Od 1. júla 2015 otváram nové oblastné riaditeľstvo, ktoré sa vyformovalo počas uplynulých ôsmich mesiacov. Dnes mám vo svojom tíme už 50 špecialistov a piatich oblastných manažérov. Tým som prakticky poprel tvrdenie, že interné siete poisťovní nemajú budúcnosť. Sám som pritiahol päťdesiatku ľudí a nikto z nich predtým v poisťovníctve nepracoval. Do konca roka plánujem skupinu rozšíriť o ďalších 50 obchodníkov a 10 oblastných manažérov. Spomínané riaditeľstvo tvoria regióny Dunajská Streda, Nové Zámky, Šaľa, Meder, Šamorín, Galanta a v pláne máme Štúrovo a pracujeme aj na Senci.

„ Je chyba, ak sa človek nechá opantať svojou vizitkou. Stane sa riaditeľom a ihneď začne „riaditeľovať“. Od momentu ako sa stane manažérom a lídrom, musí byť viac kouč ako „šéf“..

Zaujímalo by ma, ako postupujete pri výbere ľudí? Podľa čoho dokážete odhadnúť, či bude nový človek pre váš tím prínosom?

Pri výbere ľudí často spolieham na svoju intuíciu. Ľudia okolo mňa sú mi vlastne veľmi podobní. Podobne ako ja, majú sny a ciele, chcú byť v živote úspešní a nestačí im byť len priemerne dobrými. Naopak, chcú vynikať a zároveň pomáhať v progrese aj iným, majú tímového ducha. A v neposlednom rade nie sú leniví, ale naopak, vedia na sebe „zamakať“. Mnohí dokonca pochádzajú aj z prostredia športu. To je moja predstava o „lige úspešných“ a aj preto pokladám šport za veľmi dobrý základ pre biznis. Veď obchod je o prekonávaní prekážok a počiatočných neúspechov. Je to o drine, ale aj o veľkej chuti víťaziť a v mojom prípade aj o veľkej chuti zostaviť ďalší „hviezdny tím“.

„ Trh bude určite smerovať k vysokej profesionalite a optimalizácii nákladov klienta. Tu je priestor len pre skutočne profesionalizované a kvalitné služby.“

Správny kouč podrží hráča aj v skutočne ťažkej chvíli. Akým spôsobom motivujete svojich ľudí – svoj tím, povedzme v čase „krízy“?

Nie vždy je človek na vrchole. Prídu aj pády a práve vtedy človek potrebuje získať naspäť motiváciu a sebavedomie. Veľa ráz som pri športe stretával ľudí, ktorí si neverili, alebo im sebavedomie klesalo veľmi rýchlo, čím sa radikálne zhoršoval aj výsledok. Niekedy ich stačilo len povzbudiť a všetko sa zmenilo. Ak sa mi podarilo ich opäť „nakopnúť“, diali sa zázraky. Na vlastnej koži som zažil, aké rýchle pokroky dokážu urobiť mladí futbalisti a čo dokáže spraviť s ľuďmi víťazná nálada. Zvolil som teda rovnakú stratégiu. Chválil som svojich kolegov aj za maličkosti a dodával im energiu. Pýtal som sa ich na to, o čom snívajú, po čom túžia a postupnými krokmi som sa snažil pomáhať im ich sen aj napĺňať.

Počas cesty za úspechom sa ale každý musí naučiť aj prekonávať prekážky. Žiadna prekážka by vás nemala odradiť. Dôvera v samého seba je pri tomto nesmierne dôležitá. Aj preto musí každý tím vždy cítiť oporu svojho kouča. V našom finančnom biznise sú to manažéri a motivátori. Silné osobnosti, či už v športe, alebo biznise zvyčajne vedia, ako ľudí inšpirovať.

Hovoríte o tom, aké dôležité je dodávať ľuďom sebavedomie. Súhlasím s vami, no nestáva sa niekedy aj opačný prípad, keď sa človek pri postupe na manažérsku pozíciu nechá opantať úspechom, sebavedomie mu stúpne, ale výkon klesá?

Je chyba, ak sa človek nechá opantať svojou vizitkou. Stane sa riaditeľom a ihneď začne „riaditeľovať“. Takto sa môže stať, že ako rýchlo začal, tak aj skončí. Od momentu, ako sa stane manažérom a lídrom, musí byť viac kouč ako „šéf“. Držať si od všetkých odstup, prípadne sa správať nadradene, nepovažujem za správne riešenie. Vzťahy musia byť zdravé nielen v tíme, ale aj v celej firme. V tomto je poisťovňa Allianz naozaj výnimočná firma. Všetci si tu tykáme a s povýšeneckým prístupom sa tu veľmi nestretnete. Vládne tu kultúra podpory.

Prejdime teraz od ľudí vo vašom tíme k službám, ktoré poskytujete zákazníkom.

Poistných aj finančných produktov je mnoho a nie vždy sa v nich dobre orientuje. Akú hlavnú funkciu by podľa vás malo poistenie spĺňať?  

Hlavnou úlohou poistenia je chrániť ľudí pred reálnymi rizikami, ktoré ich môžu postretnúť a vážne tak narušiť ich normálne fungovanie, nehovoriac už o ďalších následkoch.

Ja som tieto riziká a ich krytia zhrnul do troch základných bodov. A v tomto zmysle dávam rady a odporúčanie aj mojim klientom.  

„V budúcnosti bude rozhodovať kvalita služieb, detaily a profesionalita.“

Prvým bodom, alebo pilierom vlastnej ochrany, je zabezpečiť si 100 % príjmu v každom momente života. Znamená to, že poistenie vie garantovať a doplniť chýbajúci príjem, napríklad počas choroby, trvalej invalidity, alebo aj straty zamestnania.

Ďalším pilierom je zaopatrenie rodiny v prípade straty živiteľa rodiny. Ak sa stane tragédia a živiteľ rodiny sa nevráti domov, vieme jeho rodine zabezpečiť finančné prostriedky v rozsahu, ako keby tam živiteľ bol. Práve poistenie má zaistiť, aby rodina neskončila na ulici.

Tretím pilierom je vytvorenie finančnej rezervy. Nemusím hádam nikomu vysvetľovať, aké dôležité je mať v dnešnej dobe vlastnú finančnú rezervu. Sociálna poisťovňa totiž už dávno nie je garantom životnej úrovne a situácia sa bude ešte zhoršovať. To vieme zariadiť prostredníctvom sporiacich programov, ktoré sú rozhodne výhodnejšie ako prostriedky uložené na bankovom účte. Ľudia si bežne sporia len na bežných účtoch, pritom podielové fondy ponúkajú pri akceptovaní rozumnej miery rizika dlhodobé zhodnotenie na úrovni 3 až 8 %. Slováci majú takmer 75% úspor na bežných účtoch a termínovaných vkladoch. Len si predstavte, o koľko by bolo Slovensko bohatšie, keby boli tieto prostriedky investované za posledný rok vo fondoch. 

Ako vidíte, aj my sa od bežného predaja poistiek vzďaľujeme a snažíme sa viac vychádzať v ústrety klientom. Edukovať ich a ponúkať im komplexné finančné poradenstvo a servis.

Spomínate komplexné finančné poradenstvo. Máte teda na mysli aj iné ako poisťovacie produkty? Plánujete v Allianz SP vo vzťahu ku klientom vystupovať ako finančný maklér?

Je to tak. Ide vlastne o novinku. Od tohto roku sme získali licenciu pre poskytovanie hypoték a tým sa úplne zmenil prístup pri poskytovaní služieb klientovi.

To je zároveň aj dôvod, prečo sa ľudia odrazu viac zaujímajú o náš biznis. Kedysi bol „poisťovák“ považovaný za prácu možno podradnú, aj to sa už postupne mení, no dnes ešte navyše ponúkame komplexné finančné služby pod jednou strechou, čo je výhodné aj pre klienta. Neposkytujeme už len poistenie, ale vieme napríklad sprostredkovať aj hypotéku. Z môjho pohľadu je to zásadná zmena, vďaka ktorej k nám prichádza mnoho nových ľudí. Povolanie finančného poradcu a agenta sa zdá byť atraktívnejšie. Nepredávame už len produkt, ale aj finančný plán.

Tento zmenený model dáva tiež možnosť na výrazne lepší kariérny rast. Už od šiesteho mesiaca po nástupe dostanú noví kolegovia príležitosť budovať svoj vlastný obchodný tím. Allianz je prvá poisťovňa, ktorá pracuje s najvýznamnejšími bankami na trhu. Vytvorili sme tak najväčší hypotekárny a maklérsky dom na Slovensku.

Ako vidíte budúcnosť finančného trhu a povedzme aj priestor pre spoločnosti Allianz v ňom?

V Allianz odteraz ponúkame špecializované životné poistenie, poradenstvo, ale súčasne zabezpečujeme služby s najvyššou pridanou hodnotou, ako je napríklad refinancovanie hypotéky či sprostredkovanie novej hypotéky. Čiže komplexné služby. Neživotné poistenie sa presúva a bude presúvať smerom k online riešeniam a na call centrá. Trh bude určite smerovať k vysokej profesionalite a optimalizácii nákladov klienta. Tu je priestor len pre skutočne profesionalizované a kvalitné služby. Realita je dnes taká, že ľudia si kupujú finančné produkty, ale v skutočnosti ani nevedia, za čo presne platia. Klienti nie sú informovaní, nevedia, že môžu za vybranú službu platiť menej, prípadne, si môžu kúpiť lepší (vhodnejší) produkt. Nerozumejú presne ich zmyslu. Budúcnosť bude o tom, že ľudia sa budú viac pýtať, budú chcieť viac poznať zmysel finančných produktov a ich benefity. Budú očakávať jasné odpovede a chcieť spolupracovať s ľuďmi, ktorí im ich dajú. V budúcnosti teda bude rozhodovať kvalita služieb, detaily a profesionalita.

CV

Matej Pánik pracuje v spoločnosti Allianz – Slovenská poisťovňa, a. s., na pozícii oblastného manažéra. Pod jeho vedením pracuje 50 špecialistov v piatich tímoch. Je ženatý a má jedno dieťa.

Foto: archív Mateja Pánika, Allianz SP

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow