24. september 2017. Ľuboš, Ľubor. °C  drop down arrow
Svet financií jasne a pútavo
 

Peniaze je lepšie minúť na údržbu bicykla ako na pokuty

NextFuture NextFuture NextFuture  10.6.2014 10.6.2014  

S teplými mesiacmi sa na našich cestách znova objavili bicykle. Jedným slúžia ako dopravný prostriedok na presun do práce, iným ako relax na víkendové výlety. Našťastie u nás pribúdajú možnosti ako si pohodlne vychutnať bicyklovanie. Na Slovensku je v súčasnosti viac ako 10 000 kilometrov cyklotrás. Skôr, ako znovu sadneme na bicykel, mali by sme venovať pozornosť jeho údržbe.

Už aj v našich končinách využíva bicykle čoraz viac ľudí. Napríklad v Bratislave približne 10 percent obyvateľov cestuje aspoň raz týždenne mestom na bicykli. Každý deň si zvolia bicykel ako dopravný prostriedok bezmála 4 percentá Bratislavčanov do 35 rokov. Magistrát chce investovať v roku 2014 do novej cyklistickej infraštruktúry viac ako 410-tisíc Eur.

 „Prvá cesta na bicykli by po niekoľkomesačnej pauze mala viesť do servisu,“ tvrdí inštruktor Centra pre techniku riadenia Groupama Garancie István Palágyi. „Na bicykli sa môžu vyskytnúť viaceré technické problémy, ktoré môžu spôsobiť dopravnú nehodu. Cyklista tým ohrozuje nielen vlastnú bezpečnosť, ale aj bezpečnosť ostatných ľudí.“

Na Slovensku sa od roku 2010 nevedie evidencia o počte nehôd s účasťou cyklistov. Polícia eviduje len vinníkov dopravných nehôd. Podiel nehôd zavinených cyklistami sa v posledných troch rokoch pohybuje na úrovni okolo 2,5 percenta. Toto číslo však postupne klesá vďaka čoraz väčšej opatrnosti cyklistov i vodičov motorových vozidiel.

„Pri kontrole technického stavu bicykla je potrebné skontrolovať plnú fukčnosť svietidiel, pneumatík, prehadzovačky, bŕzd, riadenia, reťazí, pedálov,“ upozorňuje I. Palágyi. „Ide o drobnosti, no stačí menší technický problém, napríklad opotrebované brzdy, a nešťastie je na svete.“

Osvetlenie počas zníženej viditeľnosti je ústrednou otázkou cyklistickej premávky, na ktorú je potrebné dbať v každom okamžiku. Cyklisti dostávajú najviac pokút za jazdu bez osvetlenia, nedanie prednosti v jazde a za nesprávne odbočovanie, resp. nedanie znamenia o zmene smeru jazdy. Za jazdu na bicykli bez ochrannej prilby môže cyklista dostať pokutu 10 Eur, no za nerešpektovanie dopravnej značky aj 150 Eur.

Vyhláška č. 464/2009 Z. z., ktorou sa ustanovujú podrobnosti o prevádzke vozidiel v premávke na pozemných komunikáciách, uvádza aj povinnú výbavu bicyklov. Musia mať predné odrazové sklo bielej farby, zadné odrazové sklo červenej farby, odrazové sklá oranžovej farby na oboch stranách pedálov a najmenej jedno bočné odrazové sklo oranžovej farby na drôtenom výplete predného a zadného kolesa. Ďalej sú to dve na sebe nezávislé brzdy a jasne znejúci zvonček. Vyhláška uvádza aj nepovinné, ale odporúčané doplnky, ako je spätné zrkadlo či blatník.

„Vo vlastnom záujme i v záujme svojho okolia by cyklisti mali venovať primeranú pozornosť údržbe bicykla a dbať o to, aby jeho technický stav a vybavenie zodpovedalo predpisom. Na Slovensku je množstvo cykloservisov, kde vám dajú bicykel rýchlo do poriadku. Peniaze je lepšie minúť na údržbu ako na pokuty,“ dodáva I. Palágyi.

Zdroj: TS Groupama Garancia poisťovňa a. s.,

Aktuálne správy

tlacove spravy left arrowtlacove spravy right arrow